Reisebrev

Om du ikke faar plass til all tekst, saa hoeyre klikk paa link og velg aapne i nytt vindu.

Singapore

Dato: 4. juli
Sted:Singapore by

"hmmm... for en rein flyplass" fikk jeg beskjed om aa tenke da jeg gikk ut av den digre Quantas doningen, som tok oss fra Frankfurt til Singapore. Jammen var den ikke rein og.. Vi sklei glatt gjennom passkontroll og toll.

I et forsoek paa aa finne Chinatown allierte vi oss med to tyskere. Like etter ble de kastet av bussen, man maa ha like penger for aa ta buss i Singapore.. Usikkerheten spredde seg, jeg forsoekte aa finne ut hvor vi var paa et kart uten saerlig hell. Cecilie gikk fram til sjaafoeren for aa sjekke status. Dermed roek vi ut og maatte paa leiting etter nytt transportmiddel. Et tog dukket opp og vips var vi ganske naerme Chinatown.

Det siste lille stykket fra Raffles stasjon tok vi til fots. Med gigantisk luftfuktighet og ikke langt fra 30 grader i lufta ble det en tung og svett tur. Med en sekk foran, en bak, kiwi pose i den ene haanden og Lonely planet i den andre navigerte jeg oss fram til The Keong Saik Hotel hvor vi sjekket inn for to netter, 80 S$ per natt. mmmm dusj:)

Middag var siste gjoeremaal. Vi satt oss noe noelende ned paa ei kinesisk gatekneip. En mobil resturant. Maten, Dumplins nuddler, saa veldig vond ut. Spiste litt og gikk. Tror jeg kommer til aa bli veldig slank aa fin. McD roper!!

Dato: 4. juli
Sted: Singapore by

Den store sightseeing dagen. Litt doegnvill vaakna jeg braatt. Egentlig var jeg ganske oppegaaende, saa jeg gikk paa do og var egentlig klar for frokost. Klokka viste 02.30..

Noen timer seinere bar det avgaarde.
Her er noen sights:

Sri Marianmman Temple
-"plasttempel" med covercharge. Gikk raskt forbi..
Thian Hock Keng Temple
-kult! Masse ulike buddistisk guder eller noe. Ganske sproett. Stilig arkitektur.

Kontrasten til finanskvarteret like ved siden av tempelene var stor. Turen gikk videre langs Singapore river. Skyskraperne ruvet og vannet var brunt, men her var det ganske fint.

Merlion(loevefisken), som er bysymbolet var under opppussing, var egentlig litt stusselig. Vi gikk forbi ett svaert bygg som saa ut som noe pinnsvin lignende. Sikkert en kommende attraksjon.

Raffles hotel
-et hotell med priser opp i S$ 8000 (* med 4) var elegant. Fin omliggende hage. Singapore sling kommer herfra.
Ochard Road
-handlestroeket. Stappfult av shoppingsentere. Masse trafikk og endel turister. Slitsomt. Jeg etterlyser en gaagate.. men paa Pizza Hut hadde de i det minste god pizza.
Fort Canning Park
-aaahhhh!! Herlig. Midt i byen kan man lurer seg opp i en nydelig park. Ypperlig til PWT..

Vi hadde saa planer om aa dra paa Night Safari. I forvirringen om like busspenger ved Ang Mo Kio traff vi en United supporter fra Blackburn. Han ordna opp og ble med oss paa safari. Safarien var veldig kommers, men konge! Vi satt i en city train og farta forbi masse dyr. Itillegg gikk vi rundt litt.
Disse saa vi:
Loeve, tiger, elefant, giraff, neshorn, hyene, flodhest, leopard, python, masse antilope dyr, bjoern, mange "kattedyr", noe som ligna paa hund og masse fugler.. stork, pelikan. U name it, Night safari got it! Og ULV! Saa det her var goey!

Vel hjemme etter 14 timer paa sightseeing hadde det smakt med middag, men alt var stengt, saa dermed ble det chips og pepsi. Mat det aa:)

Singapore - Kuala Lumpur

Sted:

Vi pakka ut av Chinatown, tok metro til Lovina.. og traska med den soete lille sekken til buss stasjonen Kallang Batu Complex. Ekspressbussen til Kuala Lumpur tar 3 timer og koster S$ 30. Mye plamer langs veien. Paa setet foran oss satt David og Erica fra Bristol.

Malaysia

Kuala Lumpur

Dato: 5. juli
Sted: Kuala Lumpur(KL)

David og Erica som vi moette paa bussen var keen paa aa finne overnattingsplass sammen med oss. Gjengen paa 4 fiksa en taxi, lempa inn all bagasjen til den stod 1 meter over bagasjerommet. Fleksible malaysiere..

Vi gikk inn paa Pondok Lodge, som var fullt, og spaserte gjennomsvette til "No Black Tie". Varmt i Malaysia. Her fikk vi max service, og betalte 20 RM for 2 netter. Til sammenligning mindre enn aa faa en oel paa Hard Rock Cafe..

Tid faar aa se seg rundt i KL..

Petronas Twin Towers
-selvfoelgelig foerste valg. Sinnsykt kule taarn. Tok masse bilder:) Inne i taarnene var det kakse shopping senter. Ikke raad til aa kjoepe noe der..
Menara KL
- telekommunikasjonstaarnet som er relativt hoeyt. Itillegg ligger det paa en topp midt i byen. Var litt dyrt aa komme opp, men det rula aa. Saa hele byen i fulgeperspektiv.

Av utsikt blir man sulten..kanskje. McD neste. Snadder.

Jalan Bakit Bintang er shopping gata. Jalan = gate. Vi kom dit ganske seint(stengetid). En annen gang.. men fikk en time paa Internett cafe. Er jo nerd, saa det var deilig..

Vi traska litt rundt i natten. Jeg plasserte foten i nylagt sement, og vil for alltid bli husket i "Jalan Sultan Ismail walk of fame". Naar oelet koster 100 kroner er det paa tide aa legge seg. Paa veien hjem havnet vi midt i avslutningen av et kongelig bryllup. De blaa koste seg paa luksushotellet Istana, mens vi dro tilbake til koselig No Black Tie, hvor vannet var borte.. sove i gammel svette er jo digg:)

Dato: 6. juli
Sted: Kuala Lumpur

Foerst morgen hvor jeg virkelig har foelt meg troett. Vi skulle avgaarde til Batu Cave, som er en halvtime fra byen. Ut av sengen maatte man. Heldigvis var det to med boremaskiner som gjorde senga litt mindre trivelig aa ligge i..

Til tross for den latterlig lave prisen fikk vi servert frokost. Og da mener jeg servert. Mette og gode dro vi ut paa dagens runde. Foer hula var vi innom en moske, Masjid Jamek. Jeg hadde paa meg shorts, og saant holder ikke. Paa med kjortel foer innpass. Moskeen var ok, men ikke noe mer. En fanatisk iraner lurte paa hvorfor var i Malaysia.. tja, si det :)

Batu Cave var neste stopp. Vi tok en lokal buss. Med tusen stopp paa veien ut faar man virkelig se kontrastene i byen. Alt fra boelgeblikk hus til luksusvillaer. Det som er litt pussig er at ordet "fint stroek" er visket ut. Selv om du har luksusbolig med svoemmebasseng kan naboen ha boelgeblikk bolig med stor parabol, saa klart..

Batu Cave
-svaer hinduistisk innspirrert hule. Masse trappetrinn paa vei opp. Her satt apekatter med kjaerlighet for pepsi. En begynte aa klatre opp mot boksen i handa mi. Boksen fikk han ikke! Hula var ekstremt romslig med masse altere innover. Inderst var det en aapning i taket og sola sendt straaler nedover den noe bevoskste aapningen. Vakkert.

Vel tilbake i byen tok vi med oss flere bygg foer det var lunsj tid.

Sultan Abdul Samad Building
-stort hus, elendig beliggenhet. Kult navn, men ikke mer.

Masjid Negara
-nasjonal moske med blaatt tak. Veldig spesiell og laa vakkert plassert med omliggende park.
Islamic Art Museum Malaysia
-vegg i vegg med Masjid Negara. Ogsaa kult bygd med blaa kupler. Gadd ikke gaa inn aa se paa muslimsk kunst.

Det var tid for lunsj. Maalet for lunsjen var KL Lake Gardens. Cecilie var litt grinete paa veien opp, men jeg gav henne oppmuntrende ord og lunkent vann som bensin. Vi hadde farta rundt i 6 timer siden frokost. Da er det lov aa vaere sulten og troett. Parken var helt konge. Utrolig fin for trening. Nok ett PWT emne.. Lunsjen noet vi ved innsjoensbredder. Paa menyen stod lunken cola og toert broed med raatten banan. Nam nam..

Etter lunsj gikk jeg paa parkvandring. Cecilie dro i en sommerfuglpark med doede sommerfugler. Paa min vandring traff jeg paa et brudepar, som tok brudebilde. De fikk mine gratulasjoner. Parken inneholdt itillegg til innsjoen en elv, masse fontener, hekker og masse gress:) Alt var sinnsykt velstelt. Baade KL og Singapore er veldig slitsomme byen aa vaere i. Mye pga alle mopedene som kjoerer over alt. Man maa kjempe seg over gater med livet som innsats. Parken ble derfor en befrielse.

I parken traff jeg paa et innspillingstema for en malaysisk saape. Desverre var det ingen rolle til meg. Regisoeren var en fin fyr. Kunne til og med si "God dag". Turen foerste norske gloser utenom mine og Cecilie sine..

I enden av parken laa nasjonal monumentet. Imponerende svaert. Nesten for stort.. Jeg tok en lang hvil der, mens jeg venta paa Cecilie.

Vi avsluttet vaar lille rundtur i Central Market. Markedet ligger i Chinatown og er sjef paa juggel. Jeg kjoepte meg RayBan til 35 kr(20 RM) etter aa ha pruta ned 15 kr. Italiensk landslagsdrakt fikk man for 120 kr til "ordinaer pris"(koster 800 kr paa Proffen).

Vi ankom hotellet, utsultet og klamme av svette. En dusj var himmelsk. Noe som var enda bedre var husvertens invitasjon til middag. De vi bodde hos var muslim og feiret Kieto, eller noe. En muslimsk fest med venner, boenn og mat. Vi fikk servert kylling, fisk og noe kjoett greier. Ganske sterkt, men sinnsykt godt! En perfekt maate aa avslutte KL oppholdet paa. Naa venter regnskogen.

Kuala Lumpur - Taman Negara

Dato: 7. juli

Avreisen til Taman Negara(TN) var 08.00 fra ett luksus hotell rett borte i gata fra No Black Tie. Vi fikk klar beskjed om aa ikke vaere for seine. Bussen kjoerer 08.00. Bussen kjoerte 09.00.. De hadde overbooket og det tok en stund foer de fant loesningen: Noen faar sitter paa gulvet. For aa ta igjen det tapte ble det raakjoering. Etter halvannen time av i alt 3 fikk den sliten bussen nok og havarerte. Midt i ingenmannsland satt vi aa venta. To timer seinere kom noedloesningen: Vi maatte ta piratbuss.

Taman Negara

Noe forsinket ankom vi inngangsporten til TN, som heter Kuala Tembeling. Reisefoelget paa 18 stort sett briter, men ogsaa irer, svensker, dansker, nederlendere og vi.

Det tok 3 timer baattur opp elva til hovedleiren, Nusa Village. I en 10 meter lang og halvannen brei elvebaat freste vi oppover. Utrolig deilig aa sitte og nyte omgivelsene. Masse skog, saaklart. Men ogsaa hvite strender. En gravemaskin langs elvebredden forteller oss at det kanskje gaar mot slutten for TN. Enn saa lenge kan vi nyte naturen og menneskene her, stort sett fiskere som bor langs elva. Dyreliv er det ogsaa her. Boefler, apekatter og slanger... slangene kan visstnok bli opp mot 10 meter lange.. HJELP! Vil ikke moete en saann en..

Paa slutten av baatturen kjoerte vi opp noen stryk. Faktisk uten aa bli blaut. Og bak en sving dukket pluselig en liten landsby opp langs breddene av elva. Vi var framme i hovedleiren. Her finnes etpar flytende resturanter, en butikk og overnattingssteder. Oss ordentlige bushwalkere skulle enda litt lengre opp. Campen var Nusa Camp, og laa vakkert plassert innerst i en elvesving. Hyttene laa paa en flate 50 meter opp fra elva. Sinnsykt. Dette er ordentlig ingenmannsland. Eneste som var litt pussig var en TV som stod plassert i cafeen, og viste HBO. EN amerikansk tv kanal.

Ekspedisjonsdeltakerne var:

Guide: Atan
Irland: Fred og Mandy
Danmark: Pernille og Lisbeth
England: David og Erica(de var fortsatt med oss)
Sverige: Noen jeg ikke vet hva heter
Norge: Cecilie og Jostein

Like etter ankomst fikk vi servert god middag. Kylling. Deretter bar det ut paa nightwalk. Kun utstyrt med en liten lommelykt traska gjengen innover regnskogen paa jakt etter insekter. Sinnsykt leven de lager.. Vi saa noen rare skapninger, for ikke si svaere. Og innerst ventet en vaskekte vill skorpion paa oss. Guiden lurte den ut av hullet sitt med en pinne. Paa samme plassen slukket alle av lyktene og hoerte og saa insektenes natt-show. Litt scary aa sitte der i bekmoerket med scorpionen 1 meter bak oss, gudene maa vite hvem andre som kikket paa oss...

Dato: 8.juli Jungeldagen

Dagen var tredelt. Foerst dro vi paa bushwalk. Maalet for turen var en fjelltopp, 370 meter hoey. Som vanlig var det varmt, saa meterne opp var slitsomme. Vi gikk paa uryddige stier. Utsikten paa toppen var stilig. En oern svede over oss. Men turen gjennom jungelen det beste.

Neste oekt var en hengebro tur. Paa det hoeyeste var vi 45 meter over bakken. I en vinglete bro foeler man seg ikke helt trygg.. etterpaa gikk meg og C paa en liten ekspedisjon paa egenhaand. 1,5 km paa en sti til en hovedleiren. Da dukket dyrene opp. Foerst saa vi en flokk med apekatter som farta rundt i tretoppene. Like etter moette vi en varan paa den trange stien. Han ville ikke flytte seg. Med oss paa den ene siden og en familie paa den andre maa den har vaert litt nervoes stakkars.
Det krydde av sommerfugler og firfisler. Inne i campen var det masse varaner. Traakka nesten paa en. For aa komme oss tilbake til Nusa Camp tok vi speedbaat taxi. Det var ikke snakk om aa ta det rolig opp strykene.. Stas. Vi moste nesten en varan som var paa svoemmetur:)

Vi avslutta dagen med aa flyte ned elva i bilringe, tubing. Med 30 grader i vannet og nydelig natur paa begge sider var det er deilig tur.

En beskrivelse av de lokale i jungelen. Vi har de kommerse innfoedte og de "ekte" innfoedte. De kommerse lever av turistene. Har resturanter, kjoerer baattaxi osv, mens de ekte lever av aa fiske. Nomader faktisk. De kommerse gaar rundt i fake merkeklaer og fotballdrakter, mens de ekte har en blanding av afro og puddelrockesveis og gaar kledd i toeystykker.

Under middagen, kylling og ris, kom det et stinkdyr innom. Eller var det et hulepinnsvin??

Vi avrunda kvelden med internasjonal idiot eller shithead som britene kaller det. Reglene var krydret med diverse nasjonale spesialiteter. F. eks. naar en brite legger en 8er maa neste legge under 8...

Oppsummering: vanvittige dager med nydelig natur, fullstappet program og veldig greie mennesker..

Taman Negara - Tioman Island

Dato:9. juli

Da vi dro fra TN var vi fortsatt ikke sikre paa om vi hadde noe sted aa bo paa Tioman Island.

Baatturen ut av jungelen ble nesten som en transport etappe aa regne. Deilig aa bare sloeve helt. Vi ankom Kuala Tembling og starta jobben med aa faa tilbake vaare 10 RM(penger) som vi la ut for aa faa ny buss paa vei opp. Litt diskusjon og etpar telefonsamtaler, og vips; 10 RM. Ikke vaerst. Vi og danskene tok taxi sammen til Kuantan, en by paa oest siden av Malaysia. Temmelig midt paa. Vi skulle sove der.

Vel framme i Kuantan starta galloppen. Jeg maatte bekrefte en reservasjon paa Tioman. Alt stenger 17.00 her nede.
15.50: fant nettcafe
15.51: logge paa MSN
15.52: vente paa mail inboks
16.05: venter forsatt
16.15: venter forsatt. koker masse.
16.20: fikk innehaverne av nettcafeen til aa finne ny nettcafe til oss. betalte ikke
16.30: tilstede paa ny nettcafe
16.59: faa beskjed om at alt er fullt der
17.00: ringe til ABC Bungalows
17.01: rett plass og reservasjon bekreftet
17.02: gaar paa McD for aa spise og kjoele ned toppen litt...

Vi overnatter altsaa i Kuantan. En by som er en forvokst Vennesla. Hva gjoer man paa en slik plass? Vi gaar paa kino. Minority Report. God film. Litt kaldt i salen. Cecilie har problemer med hoven taa etter et vepsstikk. Hjem. Sove.

Dato: 10. juli

Min foeste malaysiske glose:
Atara - god morgen

Fra Kuantan fortsatt vi med buss til Mersing, som er en havneby paa soeroest kysten av Malaysia. Her finnes ferjeforbindelse til Tioman. Turen tok 3 timer og var kjedelig.

I Mersing er det ett lite stykke aa gaa fra buss til baat. Vi ventet ett jag av billetthaier, og det fikk vi delvis. En veldig paagaaende selger maatte oss. Tilbudet var bra, ganske overraskende. Vi slo til paa en katamarantur til 30 RM som gikk umiddelbart. Alternativet var aa vente en time, bruke en time ekstra over fjorden og spare 5 RM. Ikke saa vanskelig.

Stor sjoo idag. Katamaranen ble kasta hit og dit. Mange spoey. Ikke jeg.

Idag fant vi ut at RM er 2 norsk kroner, og ikke 4. Saa alt vi har kjoept og gjort har kostet halvparten. Nice:) Hadde jeg visst dette tidligere hadde jeg tatt helt av paa Central Market i KL.. jaja..

Tioman Island

Oeya saa himelsk ut fram baaten. Litt skuffa ble vi da vaar lille "The beach" var full av stein. Saa det blir nok litt farting rundt forbi..

Reservasjonen var under navnet Jostein og varer fram til 14.juli. Tror nok vi blir noen dager her, ja..

Bare en ting aa si: Tioman Island er utrolig fin. Hytta vi skulle bo i var heller shabby, men hvem bryr seg om det. Vi lempa sekkene inn i hytta og gikk rett paa stranda. Deilig!

Dyreliv har de ogsaa her. Hundrevis av svaere flaggermus, flere varaner; begynner aa bli lei av dem:) og masse andre rare skapninger.

Dato: 11. juli

Etter aa ha sovet i opptil flere timer var jeg og C klar for vaar foerste dag i paradis. Stranden her vi bor er som sagt ganske steinete, saa vi bestemte oss for aa gaa en time gjennom jungelen til Monkey beach. Vi traska avgaarde etter en 5 kroners frokost. Litt vimsing paa den utydelige stien, som krongla seg mellom tett skog, men pluteslig aapenbarte stranden seg. Den laa inneste i ei bukt. Vannet var groent og sanden var hvit. Traer vokste nesten helt ned til vannet, men tillot en 10 meters sandstripe langs vannkanten. Utenom et eldre ektepar var vi de eneste der. Idyll. Det ble bading, soling og utforsking av dyrelivet. Turens til naa stoerste varan (over 1 meter) ble obeservert itillegg til apekatter, fisk og andre rare dyr.

Etter hurtig gange tilbake igjen var det himmelsk aa atter en gang utforske det vaate element. Snorkle utstyr leide vi til 16 kroner og la paa svoem utover. Den steinete stranden er perfekt for smaafisk. Et fargerikt skue av smaa og stoerre fisk aapenbarte seg da dykkermaska kom paa. Jeg med min noe solbrente kropp svoemte rundt med t-skjorte paa:)

Foer middag dro jeg ut paa turens foerste joggetur langs strandpromenaden, som gaar langs oestkysten av Tioman. Formen var brukbar, men varmen tok paa. Jeg oppdaget at oeya har nettcafe.. ikke helt isolert allikavel:)

Med kvelden kom skyene. De hadde med seg vind, regn, lyn og torden. 10 kroners middagen bestod av ris og kylling.

Dato: 12. juli

En gigantisk skilpadde hadde vaert innom stranda inatt. Vi saa spor etter den i en runde i sanden. Hadde vaert goey aa sett den..

Idag hadde jeg planlagt en 10 km lang vandretur paa tvers av oeya, men baaten tilbake fra andre siden var visst ikke helt til aa stole paa. Dermed maatte jeg legge andre planer. Saann er Malaysia..

Nok en nydelig dag. Vi dro med taxibaat til Salang, det nordligste hytteomraadet paa oeya. Stranda der var helt vanvittig. Sola steika. Vannet groent. Den fineste plassen jeg har vaert paa.. Cecilie var litt plaget av strandfluer. Ikke jeg:) Hele dagen satt jeg aa noet utsikten fra stranden ut mot Coral Island. Deilig.

Vi tok en 230 HK speedbaat tilbake slik at jeg rakk fotballtrening med de lokale. Jeg var bare 15 min. for sein. og det er alt for tidlig malaysisk tid. Ingen der. Stramma joggeskoa og kjoerte distanse i 30 grader istedet. Varmt. Svett.

Arrogansens pris

Jeg trodde jeg hadde rimelig bra grunnlag av brunfarge. Det hadde jeg tydeligvis ikke. En dag med slurvete smoering var tilstrekkelig. Vaar tredje dag her er snart over og hele framsiden av kroppen min er svidd. Eneste loesning er aa ilegge megselv t-skjorte paabud med oeyeblikkelig virkning og paa ubestemt tid..

Dato: 13. juli

Siste dagen paa Tioman. Sitter aa kikker ut paa en blaa roed horisont. Eminem blir overdoevt av boelgeskvulp. Naa venter ett nytt paradis paa oss.. Bali, men foerst: hva som har skjedd idag..

Vi meldte oss paa Coral Island tour idag. Tid for serioes snorkling. Foerst stopp var naturlig nok Coral Island. Baaten ankret opp paa et sjaer like ved oeya. Dykkermaskene paa og uti vannet med oss. Skal si det var fisk! I alle former og farger. Etter aa ha plaska rundt litt fikk jeg en broedskive til aa mate fisken med. Da tok det helt av!! Fisk stormet til. Jeg snurret rundt i ring, mens jeg var fullstendig omsvermet av sulten fisk. Utrolig..

Vi kjoerte inn til Long beach paa Coral Island for en liten hvil. Naar man tror man har vaert paa de nydeligste strender... jammen dukket det ikke opp en som er enda vakrere. Kritt hvit, slikehvit sand. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det, men det var kanskje som aa gaa paa bakepulvet. Helt utrolig mykt og hvitt. Vannet naer stranden var knall groent. Blaa himmel over oss. Kodak moment paa loepende baand. Satt aa maapa til vi dro videre.

Lunsj spiste vi i Salang sammen med to britiske leger. Koselig folk. Kyllingburger.

Tid for mer snorkling. Denne gang i Monkey bay. Like utenfor Monkey beach. Jeg var litt kald av badingen, saa jeg satt for det meste paa baatdekket og slappa av. mmmm

En dag uten trening.. vel tilbake fra snorklerunden jogget jeg avgaarde med ferske kort til pus og mammen og pappen. Paa vei tilbake moette jeg fotballgjengen. Det var kamp paa gang og jeg joinet. Scora paa volley. Praktmaal. Paralleller ble trukket til John Arne Riise av malaysiske Pool fans. Resten av kampen var et gjesp.

Og da er jeg tilbake til roed himmel, blaatt hav og boelgeskvulp. Siste kvelden. Balisekken er pakket.

Tioman - Bali

Dato: 14. juli

Knotedagen

Vi trodde at idag skulle bli en walk in the park. Skal si vi kan ta feil...

Det hele begynte med at vi gikk paa feil baat fra oeya. Hadde speedbaatbilletter, men havna paa ei ferge som bruker dobbelt saa lang tid. Dette var kalkulert i tidsskjema, saa vi hadde fortsatt full kontroll.

Ekspressbussen vi skulle ta fra havnebyen Mersing til Singapore var full. Ikke kalkulert. I stedet hoppet vi paa en lokalbuss. Her traff vi en hasj roeykende canadier med navnet Ken. Han skulle samme rute:

Mersing - Kuta Tinggi - Johor Bahru(grensby Malaysia og Singapore) - Singapore by - finne metro - tog til flyplassen.

Endel stressing. Paa og av med sekk. Bytte av busser. Svetting. Koking. Det som skulle vaere en lang dag paa flyplassen med surfing paa nett og telefoner hjem ble ett innfoereringskurs i bussbytte. Ankom flyplass en time foer boarding begynte. To kjappe poelser og inn paa flyet til Bali...

Bali

Tioman hadde masse katter og flaggermus. Paa Bali har man loeshunder og smaa firfisler som "kosedyr".

Bali er langt ifra noe paradis. Slik man forbinder med oeyene utenfor Thailand og Malaysia. Bali er hoeyt tempo og masse turisme. Foerste bevis var den overhyggelig taxisjaafoeren som tok oss fra flyplassen og inn til Kuta. Han skulle selge oss alt mulig. Veldig slitsomt aa proeve aa vaere koselig tilbake.

Aa finne overnatting var heller ikke bare enkelt. Naar man gaar inn paa et hotell og spoer etter det billigste rommet faar man det dyreste. Om man sier at dette rommet som er det billigste er for dyrt, finner de ut at de har et som er billigere. Etter aa ha forsoekt flere plasser kom vi over et bortgjemt og hyggelig sted. Der og da var 100 kr for et dobbeltrom greit nok. Vi landa paa Bali 21.50 og var klar for litt natteliv.

Viften starta paa Hard Rock Cafe. Paa veien dit ble vi tilbudt transport 100 ganger. Etterhvert ser man bare dumt paa taxisjaafoerer og gateselgere.

mmm Millers beer. Det smakte og vi lot dem komme i boetter. Bokstavelig talt. Ett allsidig band spilte live og vi svingte oss paa dansegulvet. Jeg fikk til og med micken og sang "It's the final coutdown" for hele Hard Rock Cafe. Da de stengt traska vi gjennom Kutas slitne og trange gater. Plutselig dukket Pappis opp. Et sjef disco med trance og rimelig priser. Vi ble der en stund foer vi ramla i seng. Kutas hoeye partyfoering tok paa to slitne backpackere.

Dato: 15. juli

Vaakna opp med et smil om munnen. I resepsjonen etter aa ha spist indonesisk frokost snappet jeg opp at siste buss til Lovina gikk om 15 min. Vi pakka og var klare til aa forflytte oss.

Turen skulle ta 3 timer, men tok 5. I en trang og overfull buss snirkla vi oss rundt paa Bali sinnsykt smale og veldig trafikkerte veier. Forsaavidt en grei maate aa se litt av Balis natur paa. Ved vulkanen Ganung Panulisan(1745 oh) fikk vi en liten hvil og tid til aa nyte det spektakulaere landskapet. Kommer man ut av byen oppdager man at Bali har en vanvittig fin natur.

Ferden endte i Lovina eller naermere bestemt Kalibukbuk. Lovina er en 10 km. strandstrekning paa nord siden av Bali. Kalibukbuk er liksom den stoerste samlingen av overnattigsteder langs stranda. Endel mindre party er enn i Kuta. Paa vei ut av bussen ble vi overfalt av lokalbefolknigen som tilbydde oss overnatting og transport. Den vanlig leksa. Overfallet kan sammenlignes med A1s moete med norsk fjortisjenter. Heldigvis hadde vi reiseledere paa bussen som fikk oss til Kalibukbuk. Her starta en ny jakt paa overnatting. Et hyggelig sted til 40 kr natt ble valgt.

Vi fikk i oss middag, fikk en time paa Internett, drakk en pils og gikk til sengs. Lovina har en middels strand med sort sand, men er en veldig koselig plass.

Dato: 16. juli

Naar man er ett sted kun en full dag forsoeker man aa faa mest mulig ut av den dagen. Paa grunn av dette stod vi opp 05.45. Klare til aa speide etter delfiner. Lovina er kjent for delfinene, saa det var et 50 talls 4 mannsbaater som dro ut paa jakt. Etter en timens kjoering fikk turistene det de var ute etter. Foerst noe faa. Saa flere. Delfinene hoppa og spratt rundt baaten. Antallet baater satt en liten demper paa opplevelsen. Motoren ble slaatt av og vi fikk servert te og innbakte bananer mens vi koste oss med delfiner og soloppgang. Herlig.

Fra delfinene til litt mindre fisk. Snorkling neste. Vi ble frakta ut til et korallrev og hoppa uti. Ikke saa ekstremt mye fisk, men variasjonen var stor. Gule, blaa, groenne, roed osv. Store var de aa. Noen knall blaa noen som var 3 cm lange fasinert meg veldig. Vannet var litt kaldt saa vi holdt ikke paa saa lenge.

Resten av dagen laa vi paa strand. Drakk cola, leste bok og slappa av. Vaare engelske naboer Dan og Jill, faktisk fra den forferdelige byen Liverpool, var med oss. Veldig trivelige, som de fleste briter er.. Dan hadde freezbee :))

Da strandappetitten var mettet proevde jeg meg paa litt fotball med noen overtatoerte baliere. Nivaaet var elendig, igjen.. men jeg led av underernaering paa fotball. Scora noen maal foer det plutserlig sa "ritsj!" under foten. Huden sprakk og det var den kampen..

Vi inviterte med oss Dan og Jill ut til middag. Resturanten hadde happy hour da vi kom, saa det var bare aa hive seg paa. 10 kr for en 0,7 l med Bali-oel er godkjent pris. Det var faktisk ikke saa vaerst heller. Samtalen gikk loest og fast rundt fotball, tv, australia og reising. Britene hadde bodd 9 mnd i Sydney! Etterhvert flytta vi oss til en pub med live underholdning. Bandet dro elendig covere av U2, Oasis og G'N'R. Men trivelig var det.

Dato: 17. juli

Hanen galer hele doegnet i Lovina. Ogsaa om morgenen. Vi sa hadet til Dan og Jill og satt oss paa bussen til Ubud.

Vi har kommet til kulturdagen paa vaar lille reise. Ubud ligger midt paa Bali. Omkretset av rismarker og skog. Utallige utskjaerere preger veiene inn til Ubud. Her kan man kjoepe 2 m. hoeye giraffer i tre. Sinnsykt kule. Byen ble for meg en stor nedtur. Alle treskjaererne som vi saa utenfor byen var borte, og alle butikkene solgte det samme. Masse stygt toey og juggel. Traksa rundt endel, men kjoepte ikke noe anna enn en cola.

Paa kvelden gikk vi paa danseoppvisning i tradisjonell Bali dans. Keoak het det. Veldig merkelige greier. Hadde vi ikke lest hva det handla om paa forhaand hadde vi ikke skjoent en drit. Ikke det at jeg var med paa notene for det... Det handler om kampen mellom det gode og det onde. Over hundre mennesker laget rare lyder, dansa i sakte film, hoppa, klappa og stressa rundt. En gikk t.o.m paa gloedende kull! Det var kult..

Her nede er det ganske vanlig aa vise film paa resturanter. Stilig konsept. Vi saa Ice Age mens vi kosta paa oss en saftig biff og 15 pommes frites.

Dato: 18. juli

Fra Ubud dro vi tilbake til Kuta for en dag med shopping og strandliv. Etter aa ha satt pers i pissetrengt paa bussen stormet jeg ut i Kutas gater paa jakt etter toalett. Jeg var klar for aa svi av litt penger idag. Begynte dagen med aa forhandle meg til en Ballack/Tyskland troeye til 80 kr. Noe som skulle vise seg aa vaere ett veldig daarlig kjoep. Men men. I Kutas travle handlegater faar man tilbud om alt mulig. Masasje, fotballdrakter, trefigurer... og mariuana. Eierne drar deg naermest inn i butikken fordi: "Looking is free.."

Kuta er egentlig en vanvittig kul by. Noe vi ikke oppdaget foerste kvelden. Trange gater med butikker og boder. Puber og resturanter som perler paa en snor. Et vanvittig uteliv og en nydelig strand. Hadde jeg visst dette ville jeg vaert her lengre..

Etter en lang handletur dro vi ned paa stranden. Blaa himmel. Hvit sand. Store boelger. Og en liten kjoelende bris. Vi satt til sola gikk ned.

Tid for ny handlerunde. Denne gangen var jeg mer heldig. Av shopping blir man sulten. Vi gikk for mexicansk idag.

Etter middagen gikk vi for aa ta en pils mens vi venta paa flyet. Plutselig gikk det opp et lite lys: "Vi ankommer jo Sydney imorgen!" Litt mer tenking. "Jammen vi skal vaere 24 timer i Darwin." En liten sipp av oelen. Litt mer tenking. "FLYET VAART GIKK IGAAR!!" Cecilie ble bleik. Vi lot drikken staa og kom oss til flyplassen.

Etter litt stressing og koking.. fikk vi ny billett. Alt ordner seg for snill gutt og jente. Uten ekstra kostnad fikk vi billett om Perth. Dermed slapp vi 24 timer i Darwin og ankommer Sydney 3 timer etter skjema. Ja, ja.. sapass maa en kunne godta for en ekstra dag paa Bali :)

Og dermed landa vi i Sydney. Etter en sinnsykt ferie proppa med opplevelser og gode minner....blablabla

Australia

Melbourne og omeng

Dato: 22.08 - 26.08

Tid for foerste store utfart. Cecilie, Svein Inge og meg meldte oss paa en Extreme Adventure tur til Australias nest stoerste by. Turen inneholdt ogsaa en tur til The Great Ocean Road. Melbourne er Australias nest stoerste by og har i lang tid krangla med Sydney om hvem som er sjefen over alle sjefer. Min knapp etter aa ha opplevd byen tre innholdsrike dager faller nok paa Sydney. Uansett, her er mine tre dager fullpakket med hoeydepunkt.
Vi starta turen fra Campus paa torsdag kveld. Foran oss laa en 12 timer lang busstur. Avstanden mellom byene er ca 900 km. Reisefoelget bestod stort sett av amerikanere, men finland var representert med en og vi var tre. Tilsammen telte vi 26 person inkludert 3 guider.

Dag 1. Vel framme i Melbourne ble vi innlosjert paa et middels hotell i hjertet av byen. Vi startet dagen med en felles spasertur i sentrum. Byen hadde usedvanlig mange katedraler, men ogsaa parlamentsbygg fra tiden da Melbourne rula, skyskrapere, butikker og anna storby elementer. Spaserturen ble avsluttet med et besoek til toppen av ett eller anna bygg som er byens hoeyeste. Naar man besoeker storbyer syntes jeg det er bra aa starte med aa faa et fulgeperspektiv av byen, for saa aa besoeke utvalgte bydeler i detalj.. Vi splitta opp i mindre grupper og nordmennene valgte shopping foran oelsmaking.

Etter aa ha traska rundt i sentrum endel timer og kikka paa ting jeg ikke skulle kjoepe var jeg klar for aa utforske byens parker. Jeg knytta paa meg joggeskoa, raska med meg et kart og tok avgaarde. Ikke overraskende maatte jeg gjoere dette aleine. Etter en time og 20 min, gjennom botanisk hage, rundt Formel 1 banen og over utallige gressplener, var jeg fornoeyd.

Kvelden tilbringte vi foerst paa en hipp resturant, hvor jeg heiv innpaa litt nachos og brunt drikke. Deretter en time paa en engelsk pub, foer vi avslutta kvelden paa Metro nattklubb, som spilte elendig amerikans R & B.

Dag 2. Foran oss laa 12 timer i buss. Vi skulle kjoere The Great Ocean Road. For de av dere som ikke har hoert om denne veistrekningen kan jeg si: Fantatisk! Etter aa nesten ha klappa noen urbane kenguruer paa en golfbane ankom vi Bells Beach. Point Break, en harry 80 talls film med Patrick Swayci?? i hovedrollen, ble avsluttet her. Gigantiske boelger kasta seg innover stranden, som var omkretset av 15 meter hoeye stup. Ganske saa stilig..
The Great Ocean Road er mest kjent for sine 12 apostler, som er gigantiske steinblokker. Steinblokkene staar igjen i vannet etter at sjoen har spist seg innover fastlandet. Siden dette ikke kan beskrives med ord maa dere dessverre vente til jeg kommer hjem med bilder for aa forstaa hvor sinnsykt dette ser ut.

Vel "hjemme" etter mange timer paa farten var det tid for casino night. Vi dro til Crown Entertainment center, som er noe av det mest kommerse senter jeg har sett. Ikke noe for meg, men jeg var naa der noen timer for det. Fikk med meg noen minutter av Man C - Newcastle foer jeg gikk til sengs.

Dag 3. Rett ut av senga og inn i bussen for en runde rundt Formel 1 banen. Maa si jeg fikk mer Schumacher foelelsen da jeg loep rundt, men saa skal det jo sies at jeg loeper sinnsykt fort aa da.. Sankt Kilda var neste stopp. Melbourne ligger i munningen av en bukt, og St Kilda er kontaktpunktet til bukta. Bydelen hadde en stripe som var helt utrolig kul. Masse cafeer, smaa puber og trivelige resturanter. Saa litt sliten ut, men det bare gav stedet extra saerpreg og charm. Vi spiste lunsj, men jeg holdt meg langt unna alle kakebutikkene som var der. Maa passe litt paa formene..

Utpaa ettermiddagen var det duket for Aussie Rules igjen. Som dere sikkert skjoenner har jeg utviklet sterke foelelser for galskapen, og Melbourne er sportens mekka. Kampen vi skulle se var byderby mellom St Kilda og Collinwood. Inne paa Melbourne Cricket Ground, som tar 100000, saa det litt stusselig ut med kun 42000 til stede. Men skal si det var liv. Oppgjoeret var forrykene. Lagene fulgte hverandre i nesten 3 timer foer Collinwood satt inn naadestoetet like foer slutt. Etter kampen dro gutta for aa teste sine AFL kunnskaper. I ett minst like tett, men kanskje ikke saa velspilt oppgjoer trakk laget mitt det lengste straaet. Ikke saa overraskende var det ingen ringere enn Jostein Andersen satt spikeren i kista med ett forrykende spark. Seirers rusen varte langt utover kvelden.

Dag 4. Hjem kjaere hjem. Det var 900 lange kilometer foer vi ble omfavnet av selskapsyke amerikanere..

Hjemreisen

Fiji

USA

Los Angeles

Las Vegas

Sted:

Det er ikke sikkert vi drar innom her, vi får se....