Min fiskehistoria (så som jag kommer ihåg den)

D et var en sen sommar kväll i Juni, jag kände mig för att fara och fiska lite, så jag to mitt 5000 mk:s svirvel och gav mig iväg till det okända med min 90-hästars motorbåt och efter jag kört ca 5 minuter stannade jag och kastade ut draget. Jag var ute på sjön ända till klockan 22.00, jag hade redan fått sex gäddor men dom kastade jag tillbaka för dom vägde knappt fem kilo. Jag var beredd att ge upp när jag fick något på kroken, till först trodde jag att det var en stock för den vägde något förskräckligt. När jag fick upp "stocken" till vattenytan märkte jag att himlen blev alldeles röd och hotfull, då visste jag att jag hade något speciellt på kroken eftersom allt jag såg var en STOOR skugga. Jag började väva in det som jag hade på kroken men den var så stark att den slet sönder linan men jag hann få tag i linan före allt for till sjöss, blodet började rinna från mina händer när den simmade så att linan brännde sönder mina handflator. Jag visste att jag inte kunde få upp den med mina bara händer och håven var flere meter ifrån mig, så jag knöt fast linan i båten och drog startade motorn och gasade fullt men jag slapp ingenstans för fisken jag hade på kroken simmade i motsatta riktning så att båten stod stilla, jag satte ner årorna i vattnet och började hjälpa till att komma därifrån då först började båten röra sig åt rätt riktning. Det tog en timme att komma iland men jag klarade det i alla fall. Jag knöt fast båten i det största träd jag kunde hitta, jag såg att trädet började svaja när fisken stretade emot så jag visste att jag inte hade så mycket tid på mig att få den upp på land innan trädet skulle dras med fisken. Jag hoppade i vattnet och simmade ut en bit så att jag fick tag i fisken, det var då jag märkte att det var den största gäddan jag någonsin sett. Det var då som det började ösregna och åska. Kampen mellan liv och död började...
Gäddan började ta ledningen och jag skulle inte finnas mera om jag inte fick tag i en stor 50-kilos sten på bottnet, jag tog stenen och hackade gäddan men den reagerade inte ens på det. Jag visste att jag måste få upp den så högt så att jag bottnade, annars var det hänt. Efter en kvarttimmes kämpan fick jag äntligen botten och jag släpade och drog tills hela tre meter långa gäddan var uppe på land. när jag hade den äntligen uppe så märkte jag att himlen blev klar och det slutade regna och åska och jag vann över gäddan. Nästa dag blev det fisk-kalas på hela 89 kilos gäddan och den var jäkligt god.