IV Travessa La Molina - Figueres. Dies 20 i 21 de juliol.

Sortim de Figueres amb minibús, poc després de les 6 del matí del dissabte 20 de juny, direcció La Molina, les bicicletes i el material d'acampada van en una furgoneta que ens va seguint. Arribem a La Molina cap a les 8 de matí, descarreguem les bicicletes, mengem, fem les fotos de rigor i comencem la sortida, estem a 1700 m. d'alçada sobre el nivell del mar i són 2/4 de nou; ens enfilem muntanya amunt empenyent les bicicletes cap a la pista llarga de la Molina fins a arribar a uns 1925 m. d'alçada després de recórrer quasi 2 quilòmetres. Des d'allà comencem a baixar per un camí fins a trobar la carretera asfaltada, pedalem direcció l'Hostal de la Collada de Toses, fins a trobar el trencant de Toses, trenquem cap a aquest petit poble, baixant a gran velocitat per una carretera asfaltada, abans d'arribar al poble, travessem la via del tren i agafem direcció Fornells de Muntanya, arribats a Fornells no entrem al poble i continuem recta per una pista fins a arribar uns quilòmetres després a Planoles, des d'aquí no tenim altra sortida que la carretera que va de Ripoll a Puigcerdà passant per la Collada de Toses, agafem aquesta carretera fins a arribar a Ribes de Freser, estem a 950 m. sobre el nivell del mar, hem recorregut 28.12 quilòmetres en poc més d'una hora i quart, ja són més de les 10 del matí. Aquí a Ribes, al costat del mercat, tornem a fer una queixalada, un segon esmorzar, quan tens per davant una dia enter sobre la bicicleta cal menjar sovint. Un cop hem esmorzar ens dirigim direcció Pardines, després de les primeres rampes, uns 2 quilòmetres, agafem un trencant a mà esquerra direcció a Ribes Altes i Refugi de Tregurà, enfilem una llarga pujada seguint sempre la pista principal, aquesta està en molt bon estat, quan ja estem a 1700 m. d'alçada ens aturem al costat d'un rierol, per esperar els companys que pugen a un ritme més suau, agafem aigua, ens refresquem i aprofitem per menjar alguna barreta energètica, ja hem fet 41.57 quilòmetres i portem sobre la bicicleta 2 hores i 35 minuts, un cop tothom està a punt, continuem la marxa direcció al Refugi, encara ens queden alguns centenars de metres de desnivell, passem pel Pla de la Guilla, la Font del Abeuradors i per Roques Blanques, quan hi arribem ja portem 50.44 quilòmetres i més de 3 hores i quart sobre la bicicleta, estem a 2060 m. sobre el nivell del mar, aquí dalt bufa un aire fresquet, que ens ajuda a suportar la forta calor de finals de juny, mentre esperem els companys, tenim unes paraules de record per uns bici-excursionistes que varen perdre la vida en aquest lloc, degut a un allau de neu, però avui, només es veuen petites clapes de neu situades molt més amunt de la nostra posició. Un cop tots reagrupats superem la darrera pujada fins a arribar a la Collada de Font Lletera (2100 m.) des d'allà comença una baixada impressionant fins al poble de Tregurà, passant per la Collada del Moro, durant la baixada un de nosaltres pateix la primera punxada, la baixada és plena de pedres i és molt fàcil punxar, l'única solució per intentar evitar-ho es botir molt les rodes penalitzant la comoditat. Arribats a Tregurà a 1400 m. d'alçada, després de recórrer un total de 61.08 quilòmetres, agafem aigua de la font i molts comenten que al restaurant del poble es menja molt bé, però amb tants quilòmetres com tenim per davant no ens podem permetre d'omplir en excés la nostra panxa, així que, continuem la baixada fins a Camprodon per pista asfaltada, passant per Vilallonga de Ter, és després d'aquesta població quan es produeix el primer, i per sort únic accident de la travessa, un de nosaltres cau, després de sortir-se de la carretera i es fa una bona rascada al braç i a la cuixa, cosa que no li impedeix continuar. Arribats a Camprodon a 975 m. d'alçada i després de 73.7 quilòmetres, ens assentem en un bar on dinem, entrepans, carmanyoles amb amanida pasta, algú fins i tot va a comprar macarrons, després de dinar fem un cafetó i continuem la marxa, ja portem 4 hores de bicicleta i ens en queden algunes més. Sortim de Camprodon direcció Sant Pau de Segúries per carretera asfaltada, al cap de quasi 3 quilòmetres agafem una pista, que indica que porta a Oix i només és transitable amb 4x4, és clar també ho és en bicicleta, al cap d'una mica més d'1 quilòmetre la majoria agafem un trencant a mà esquerra, alguns segueixen recta per passar per la Vall del Bac, es troben cansats i prefereixen passar per un lloc que ja coneixen; la resta seguim direcció Oix, aquesta pista que ens portarà per un paratges idíl·lics en mig de prats on pasturen vaques i cavalls, en aquesta pista es produeix la segona punxada. Arribem fins a 1080 m. d'alçada, després de fer 86 quilòmetres i pedalar durant més de 5 hores, des d'un punt d'aquesta pista tenim una vista esplèndida, decidim fer-nos-hi una foto, només tenim un problema, quina muntanya triem de fons: Bassegoda, el Comanegra, el Canigó, … després de fer-nos la foto, enfilem una baixada, plena de pedres, molt dura, que posa a prova les suspensions de les bicicletes i els nostres braços, fem algunes aturades durant la baixada i aprofitem per buscar maduixes de bosc i menjar-nos-les, al final de baixada arribem a la pista que va d'Oix a Beget. Des que hem sortit de Camprodon hem hagut d'obrir moltes tanques pel bestiar, cal no oblidar-se de tornar-les a tancar. Com dèiem, ens dirigim direcció a Oix per l'ampla pista, primer hem de fer algun quilòmetre de pujada i després un forta baixada, on s'agafa força velocitat, sense perill, ja que la pista és molt ampla i en molt bon estat. Finalment arribem a Oix, a 395 m. d'alçada i després de quasi 105 quilòmetres, aquí es produeix el primer abandó, un de nosaltres estar molt esgotat i no es veu capaç d'afrontar la segona etapa, aprofita per trucar a casa seva i el venen a recollir cotxe. A la resta ja només ens queden alguns quilòmetres d'asfalt; sortim d'Oix per la única carretera asfaltada que hi ha, i al cap d'uns quilòmetres cal desviar-se a l'esquerra, per una altra carretera asfaltada, direcció Montagut, on hi ha el càmping on dormirem, abans d'arribar al càmping encara ens queden forces per fer un esprint, estem a 225 m. 185 m. d'alçada i hem recorregut quasi 120 quilòmetres en 6 hores i mitja. Arribats al càmping veiem que els companys que han passat per la Vall del Bac, ja han arribat, un d'ells, fins i tot, ja ha marxat cap a casa, és que el havia patit la caiguda, per desgràcia ja hi ha hagut dos abandonaments, en canvi tenim una nova incorporació, un company que tenia un compromís ineludible el primer dia. Els que hem acabat d'arribar ens dutxem, que bona falta ens fa, en banyem a la piscina, muntem les tendes, que ens havien portat en furgoneta, i sopem al restaurant del càmping, després de sopar, pocs minuts de fer-la petar i a dormir.

L'endemà ens aixequem a quarts de vuit, les vuit… ens vestim, desmuntem les tendes, netegem les bicicletes i fem un primer esmorzar lleuger, tot seguit iniciem la marxa, excepte dos companys, que tenen compromisos, la resta ens dirigim cap a Sadernes, són 1/4 de 10, allà fem un esmorzar consistent, potser una mica massa i tot. Després d'esmorzar ens enfilem cap a Guitarriu, per una pista amb molta pedra que alterna pujades suaus i pujades dures, abans d'arribar a Guitarriu trobem una font, la Font del Serradell, on agafem aigua i ens reagrupem, passem pel costat de l'església de Sant Andreu de Guitarriu, poble abandonat, i anem seguint la pista, arribem fins al Coll de la Faja a 970 m. d'alçada després de 133.42 quilòmetres i quasi 8 hores de bicicleta, després baixem fins a Can Garraf, tornem a pujar lleugerament fins a arribar al trencant de Bassegoda, que no agafem; si fos necessari, pujant per aquest trencant trobaríem una font. Després de fortes baixades, arribem a Albanyà, abans d'arribar-hi però, ens banyem en una gorga. Després del bany, alguns es queden a dinar a Albanyà i altres, continuem cap a casa, per la carretera asfaltada, passant per Sant Llorenç de la Muga, Terrades i Llers, arribant finalment a Figueres després de 178.61 quilòmetres i quasi 10 hores damunt la bicicleta.