<XMP><body> </xmp> Nieuwsbrief de Griekse Eilanden juni 2009

Klik hier voor de hoofdpagina van de Griekse eilanden

EnglishEnglish version

NEWSLETTER THE GREEK ISLANDS - NIEUWSBRIEF DE GRIEKSE EILANDEN
Terug uit de Cycladen eilanden en alweer geboekt voor Kreta....

Hallo liefhebbers van de Griekse eilanden, hier is de update van mijn website of De Griekse Eilanden. Als je deze nieuwsbrief per ongeluk ontvangt of als je je uit wilt schrijven stuur me dan een mailtje en zet "unsubscribe" in the het onderwerp.

In Alyki, Ikia Studios op Paros met Anna Paros, Anna en haar appeltaart Paros, Tess en Wilbert bij de barbequeue Paros, Alyki Paros, Naoussa
Paros, strand in Alyki Paros, Parikia, Livadia Beach Makria Myti Beaches Paros Faranga Beaches Paros Parasporos Beach Paros
Het begin op Paros
We begonnen de vakantie op de 21ste mei op het eiland Paros, na een rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar Mykonos (met een beetje vertraging, iets met de brandstoftoevoer in het vliegtuig). Na de landing rond 11.30 uur hadden we ongeveer drie uur de tijd om kaartjes te kopen voor de snelle ferry naar Paros, dus we dachten dat we tijd genoeg hadden en aangezien we honger hadden besloten we eerst te gaan ontbijten. Dit was niet een slim idee. Tegen de tijd dat we bij de ticket shop waren ontdekten we dat de veerboot volgeboekt was, dus we belden met Anna van Ikia Studios op Paros (waar we naartoe zouden gaan) en we dachten na over een volgend plan. Misschien moesten we overnachten op Mykonos en de volgende ochtend de boot naar Paros nemen. Maar Anna zei ons even te wachten en ze zou ons een half uur later terugbellen. Ze is het soort vrouw waarbij geen "nee" in het woordenboek staat en ze hing aan de telefoon met haar ticket agent en ging naar de ticketbalie op Paros. Na een tijdje zei ze dat ze had geregeld dat we toch aan boord konden van de veerboot :)). We waren natuurlijk hardstikke blij dat we alsnof meekonden en na 50 minuten waren we dan eindelijk op onze bestemming, Paros, waar Anna in de haven stond te wachten op ons met een grote glimlach op haar gezicht. Ze is een van onze favoriete mensen in Griekenland en we hadden haar niet al bijna drie jaar niet meer gezien, dus we hadden een hoop in te halen. We aten wat lekkers in de haven van Alyki (het ligt in het rustige zuidelijke deel van het eiland Paros, waar Ikia Studios zijn) en konden eindelijk ontspannen en genieten van het uitzicht op de zee, de rust van het dorp en van Paros. Anna had ons in een mooi appartement gezet met een terras met uitzicht op het dorp en de zee en in de verte het eiland Sikinos. En in plaats van de hart vormige ijsblokjes die we verwacht hadden vonden we diamant vormige ijsblokjes in onze koelkast, dus we kunnen allemaal een koude ouzo drinken om onze terugkeer op het eiland te vieren. De volgende dag gingen we naar een strand dat we nog niet kenden, aan op de oostelijke zijde van Alyki. Het heet Faranga. Het is een groot strand met een beach bar (gesloten in mei, want er was niemand) en over de heuvel zijn er nog drie baaien met mooie en rustige zandstranden (ook voor naturisten). Hier hebben we onze eerste duik in de Griekse zee genomen en er van genoten. Die avond was het al onze laatste avond op Paros, maar eerder op de dag hadden we besloten dat we het zo leuk vonden om weer op Paros te zijn dat we wilden terugkeren na onze volgende bestemming (Santorini). We ontmoetten ook Tess, een vrouw uit Holland die in totaal 3 weken in Alyki zou blijven voordat ze naar het vasteland zou gaan om te gaan werken. Er was een direkte "klik" en iedereen kon het goed met elkaar vinden. De volgende ochtend zeiden we iedereen gedag, maar Anna was blij dat we wilden terugkomen. Voor al de updates en de nieuwe foto's van dit eiland ga naar de Paros pagina's .
Thira, Santorini Santorini, Oia, the three houses of Leandros Traditional Houses Santorini, Oia, view from our terrace over the caldera of Santorini Oia in Santorini Fira in Santorini
Ammoudi in Santorini Thirassia Thirassia Kouloumpos Beach Santorini Kouloumpos Beach Santorini
De volgende stop: Santorini en Thirassia
De volgende ochtend rond 11 uur ofzo zaten we op de Blue Ferry naar Santorini. De reis duurde ongeveer 5 uur denk ik (er is een veel snellere boot, maar we hadden gekozen voor deze langzame en hebben de snellere boot op de terugreis gepakt). We werden opgewacht door Emver autoverhuur (met mijn naam op een bord) in de haven die een auto voor ons had staan op een parkeerplaats (op diezelfde plek konden we hem ook weer achterlaten toen we terug gingen naar Paros - het was makkelijk). Het ging allemaal heel snel en we konden meteen door naar Oia, waar we een grotwoning hadden gereserveerd. Ik had mijn twijfels over Santorini voordat we erheen gingen, maar het begon in ieder geval goed. De grotwoning was op een perfecte plek, het waren de laatste huizen helemaal vooraan en in een zeer rustig deel van Oia. We kwamen er achter dat de locatie van je accommodatie en als je weet wat je wilt gaan zien en doen het verschil maakt wanneer je een bezoek brengt aan het eiland. We verbleven in Leandros traditionele huizen en het was geweldig. Het was rustig (geen auto's, geen mensen die voorbij lopen), er was een prachtig uitzicht en eigenlijk was het ook niet duur. Het bestaat uit 3 huizen en de vrouw die eigenaar was, was ook een gids voor Santorini, dus ze had een aantal leuke tips. We hebben ook ontdekt dat het eiland eigenlijk heel divers is en voor elk wat wils heeft. Natuurlijk zijn er de populaire bestemmingen zoals Oia en Fira die je echt moet zien, maar we hebben ook geconstateerd dat er prachtige natuur is en interessante dingen om naar te kijken. We hebben ook een paar mooie en rustige stranden ontdekt. De rest van de dag hebben we genoten van het uitzicht vanaf het terras bij onze accommodatie en we maakten een wandeling door het dorp Oia om een beetje rond te kijken, om wat te eten en ook om de zonsondergang te zien. De volgende ochtend werden we laat wakker en na een ontbijt met vers brood uit de nabijgelegen bakkerij waren we op weg naar de haven van Oia die Ammoudi heet. Je kunt naar deze haven met de auto. Wij begrepen dat om 12 uur er een kleine boot zou aanleggen die je naar het tegenover Santorini liggende zeer rustige eiland Thirassia zou brengen. Hier aangekomen kan je een bus nemen die je naar de Chora (het hoofdstadje op de berg) brengt en je kan dan een wandeling terug maken over de klif met een spectaculair uitzicht. De reis per boot duurde niet erg lang en het kostte slechts 1 euro. Inderdaad Thirassia was niet alleen tegenover Santorini, het was ook het tegenovergestelde: heel, heel stil. Naast de haven was een groot en leeg kiezelstrand. We besloten niet met de bus naar de Chora te gaan maar de hele tijd op het strand door te brengen en te ontspannen. De dagtocht naar het eiland van Thirassia was een heel leuke ervaring. De volgende dag hebben we wat rondgereden op het eiland, en hebben we een bezoek aan de hoofdstad van Santorini, Fira, gebracht en daarna hebben we een kijkje genomen op verschillende stranden. In het noordoosten van het eiland vonden we het merendeel van de stranden zo goed als leeg: Baxedes, Vourvoulies en Kouloumpos Beach. We zijn verliefd geworden op deze laatste, Kouloumpos Beach - ook voor naturisten, waar we enkele uren hebben doorgebracht. Het is een mooi strand en het water is vrij warm (vanwege de vulkaan). Er ligt een beetje zeewier op het strand, maar dat is alles. Het is schoon en het bestaat uit zand en kleine steentjes. Het is niet moeilijk om in en uit het water te komen. Je moet eigenlijk gewoon weten wat je zoekt als je op vakantie gaat naar Santorini, je een beetje voorbereiden en ook een leuke plek vinden om te verblijven. We zijn wel een beetje verliefd geworden op het eiland deze keer, en we zijn van plan om terug te gaan naar Santorini tijdens ons volgende bezoek aan de Cycladen. Voor al de updates en de nieuwe foto's op dit eiland ga naar de Santorini pagina's.

Terug naar Paros
We vonden het jammer om Santorini weer te moeten verlaten, maar we hadden tenminste iets om naar uit te kijken. We gingen terug naar het mooie rustige Paros. Alle andere 346 plannen die ik had ik thuis had gemaakt als opties om te doen na Santorini waren in de prullenbak verdwenen. Dit leek de gemakkelijkste oplossing, want het volgende eiland op de lijst, Antiparos, was dichtbij. Trouwens, Paros was goed bevallen en we waren er nog maar twee dagen geweest. Deze keer gingen we terug met de snelle veerboot. Anna stond ons weer op te wachten in de haven van Parikia (de hoofdstad van Paros) en we hadden hetzelfde appartement als de eerste keer. Deze drie dagen brachten we voornamelijk door op onze favoriete stranden, Faranga (nu een favoriet) en Makria Myti aan de andere kant van het dorp Alyki. Wij hebben ook een beetje rondgereden over het eiland en maakte van de gelegenheid gebruik om nog eens wat verder rond te kijken in de dorpen Parikia en Naoussa, en we ontdekten ook een paar stranden die hadden we nooit eerder hadden gezien. In de tussentijd was Anna thuis slaafs bezig een appeltaart te bakken en de voorbereidingen te treffen voor een grote barbequeue voor de gasten.

Wij twee en Lillian bij de nieuwe Mike's Place Mike's Place in Antiparos Antiparos Antiparos Antiparos cave, Antiparos grot
Dolphin Apartments in Antiparos Dolphin Apartments in Antiparos Antiparos sea caves, Antiparos zee-grotten Despotico Despotico
Antiparos en Despotico
Na nog een afscheid van Anna reden we met de auto naar Pounta en namen de kleine veerboot naar Antiparos. Eerste stop was Mike's Place in Antiparos Stad waar we onze oude vriendin Lillian wilden zien. We dronken hier wat koffie en kregen een heleboel knuffels en kussen en we namen een kijkje in de appartementen, want het hele pand was prachtig gerenoveerd. Daarna gingen we naar het zuiden van het eiland waar we gereserveerd hadden in Dolphins Apartments. We werden verwelkomd door Magda, dronken nog meer koffie en kregen nog meer knuffels en kussen. Daarna nam ik een duik in het zwembad. We hadden een mooie studio met een groot terras met uitzicht over de zee en het eiland Despotico. De rest van de middag brachten we door in een van de nabijgelegen inhammen en dobberden we wat in de zee. De volgende ochtend, na een uitgebreid ontbijt gingen we mee met een boottocht op de Sargos 1. Deze boot is gelegen in de haven van Agios Georgios, in de buurt van de Dolphins Apartments. We ontmoetten Vigdis uit Noorwegen en de kapitein, en nog twee andere passagiers. De eerste stop waren de schitterende zeegrotten van Antiparos. Daarna bracht de kapitein elk van de passagiers naar een prive-strand op het eiland Despotico om een paar uurtjes te genieten van de zon en van rust. Er waren veel stranden om uit te kiezen. En zo waren er dus op deze dag in totaal 4 personen op het eiland (inclusief ons), want het is onbewoond. Op de afgesproken tijd werden we weer door de kapitein van ons strand geplukt en gingen we naar de volgende bezienswaardigheid op het eiland Despotico, het grote oude heiligdom dat is ontdekt daar. Het is gelegen op een heuvel met prachtig uitzicht op Antiparos. Een uur later kwam de boot ons weer ophalen en gingen we terug. In de avond gingen we uit eten met onze vriend Tess (van Paros) in Antiparos Stad. Ook verbleef op Mike's Place, waar het voelde als thuiskomen. We spenderen onze tijd op Soros Beach en een bezoek aan de beroemde grot van Antiparos . Voor al de updates en de nieuwe foto's van dit eiland ga naar de Antiparos pagina's.
Mykonos Sharon, de eigenaresse van Villa Konstantin in Mykonos town showing me one of the apartments Villa Konstantin in Mykonos town, our studio Myrsini Beach on Mykonos Panormos Beach on Mykonos
Mykonos Mykonos Mykonos Mykonos Mykonos
De laatste bestemming, Mykonos
Het einde van de vakantie zat er aan te komen en na een snel op en neer en op en neer tussen Antiparos en Paros (ik was mijn jas vergeten mee te nemen) zijn we naar de haven in Parikia gereden om de ferry naar Mykonos te pakken. Hier zouden we de laatste drie dagen van de vakantie logeren bij Villa Konstantin in Mykonos stad. We hadden een zeer professionele en vriendelijke ontvangst hier, met veel uitleg en tips, en een paar echt goede kaarten van het eiland Mykonos en de binnenstad. Daarna werden we naar onze grote en zeer gezellige studio gebracht. Ik voelde me meteen thuis hier. We brachten de rest van de middag door in het zwembad en op ons terras met uitzicht over de zee, voordat we ons naar het centrum van Mykonos Stad begaven voor het diner en drankjes. De volgende dag hebben we een auto gehuurd en gingen naar onze oude favoriete strand Myrsini. Wij ontdekten dat hier een flink aantal huizen waren gebouwd, en wij vrezen dat, hoewel we nog praktisch alleen waren op het strand, dat niet zo lang meer gaat duren. Na heel wat avond-ouzo's werd het de volgende dag Panormos Beach voor de laatste uurtjes van de Griekse zon .... Aan alles komt een einde, en dus de volgende dag na een ontbijt in Villa Konstantin, bracht Sharon, de eigenaresse van de accommodatie, ons naar de luchthaven en moetsen we terug naar huis. Voor al de updates en de nieuwe foto's van dit eiland ga naar de Mykonos pagina's.

Okay, dus deze keer geen happy ending. De reis naar Amsterdam verliep echter voorspoedig en een van de eerste dingen die ik heb gedaan (na m'n moeder te hebben gebeld en de was te hebben gedraaid) was het volgende ticket boeken voor de volgende vakantie. We gaan naar Kreta (alweer) op de 21ste september. Ik ben altijd geïnteresseerd in jullie informatie, ervaringen en foto's om mijn website op te fleuren. Ik spreek je snel weer in de volgende nieuwsbrief.
Knuffel, Hans the Greek Islands.