<XMP><body> </xmp> Nieuwsbrief de Griekse Eilanden December 2008

Klik hier voor de hoofdpagina van de Griekse eilanden

EnglishEnglish version

NEWSLETTER THE GREEK ISLANDS - NIEUWSBRIEF DE GRIEKSE EILANDEN
Terug uit Kreta en druk geweest.

Hallo liefhebbers van de Griekse eilanden, hier is de update van mijn website of De Griekse Eilanden. Als je deze nieuwsbrief per ongeluk ontvangt of als je je uit wilt schrijven stuur me dan een mailtje en zet "unsubscribe" in the het onderwerp.

Uitzicht Villa Pantazis, view Villa Pantazis. Sikologos zuid Kreta, Sikologos southern Crete
Sorry dat het zo lang heeft geduurd, maar er was veel werk te doen.
Allereerst mijn verontschuldigingen dat het zo lang heeft geduurd voordat deze nieuwsbrief eruit ging, maar ik heb heel hard gewerkt aan mijn Kreta pagina's vanaf de dag dat ik weer terug was twee maanden geleden. Deze is nu in de lucht en ik ben er apentrots op. Ik heb een aantal dingetjes veranderd. Zo staat er nu bij elk dorp of strand een plattegrondje van Kreta met een stip erop zodat je snel kunt zien in welk gedeelte van Kreta het ligt voor het geval je het wilt gaan bekijken. Ik heb ook veel meer informatie bijgeplaatst voor sommige van de oude plaatsen (bijvoorbeeld Chania, Agia Pelagia, Rethimnon) plus stadsplattegrondjes, bezienswaardigheden etcetera. En ten slotte heb in de nieuwe dorpen en stranden in de oude pagina's tussengevoegd en een heleboel extra foto's en verhalen erbij gezet. Er zijn nieuwe restaurants en hotels bijgekomen op de website en zelfs een nieuw eiland (Gramvousa, een satelieteilandje in het westen van Kreta). Zoals je dus misschien begrijpt heb ik heel veel werk verricht in de hoop dat ik ooit de allermooiste website over Kreta heb staan. Hier beneden begin ik met de foto's van de plaatsen waar we hebben gelogeerd van het begin tot het einde. Zoals je kunt zien heeft mijn reisgenoot op dag 1 van de vakantie hetzelfde shirt aan als op dag 21 van de vakantie en ik weet in alle eerlijkheid niet meer of hij in de tussentijd andere kleding heeft aangehad, ahah. Oh nee, het is een andere kleur...ik vermoed twee halen één betalen...
Hotel Appartementen Zorbas, Agia Pelagia, Kreta Sophia's House, Villa in Crete, Almirida, Kreta Villa Aetos Vigla, Milatos, Crete Villa Pantazis, Madaros, Rethimnon, Crete Villa Pantazis, Madaros, Rethimnon, Crete
Old Fountain Villas, Galatas, Chania, Crete Villa Lambros, Tertsa, Mirtos, Crete Tania Apartments in Crete Villa Renata, Megala Chorafia, Apokoronas, Chania, Crete Irini Apartments, Agia Pelagia, Crete
De plaatsen waar we hebben gelogeerd.
Zoals gewoonlijk zijn we onze vakantie begonnen in Agia Pelagia, wat niet ver van de hoofdstad Heraklion en de luchthaven ligt. We hadden (helaas) een late vlucht en kwamen pas rond 10 uur in de avond aan. Allereerst hebben we onze auto bij Just Rentals opgehaald (er stond al iemand te wachten bij de uitgang met een bordje en een grote glimlach) en daarna vertrokken we naar Zorbas Apartments, dat een van de twee plekjes is waar we normaalgesproken logeren. Daarna zijn we snel iets gaan eten bij onze vrienden van het Irini restaurant (dat is de buurman van Zorbas). Het eten is daar gewoon het beste van het hele dorp en we huren bij hun ook wel eens een apartement. We hoorden dat ze in 2009 dicht gingen vanwege een huurverhoging het jaar daarop. We hebben het niet over een paar tientjes want ze moesten in 2009 maar liefst 13.000 euro meer huur ophoesten voor hun gebouw met het restaurant en zes appartementen. Na twee dagen vertrokken we naar een dorp dat Aspro heet en dat in de Apokoronas ligt, vlakbij het kustdorpje Almirida. We hadden daar voor drie dagen een villa besproken. Het was er zo goed dat niemand er meer weg wilde en volgens mij heb ik er elke avond zelf staan koken. Overdag bezochten we wat dorpjes in de omgeving, zoals het prachtige Argiroupoli en natuurlijk Almirida en het strand. Het weer begon een beetje te veranderen en sommige stukken van de dag was het bewolkt. Toen onze drie dagen Aspro over waren gingen we naar Milatos waar we een enorme villa haddeb gehuurd, al was het dan maar voor twee dagen (ja sorry mensen, ik klink als een milionair en dat ben ik dus niet, maar zo voelde ik me wel een beetje tijdens mijn vakantie, ahah). Tijdens ons verblijf in Milatos bleef het bewolkt en we kregen zelfs een beetje regen. In Milatos bezochten we de grot van Milatos, maar ik was vergeten een zaklantaarn mee te nemen en mijn bril was ook nog eens uit mijn zak gevallen en die lag op de vloer van de auto terwijl ik bij de grot was: niet een 100% succesvol bezoek. Toen onze twee dagen Milatos voorbij was betekende dat ook het einde voor de vakantie van 1 van ons (we waren in het begin met zijn drieën). Toen we naar de luchthaven reden regende het pijpenstelen en je kon bijna geen hand voor ogen zien. Het enige dat we wel zagen waren auto's die ongelukken hadden gehad en ambulances die voorbij raasden. We lieten onze vriend achter op de luchthaven en reden naar onze volgende bestemming, Villa Pantazis in Madaros (vlakbij Rethimnon en Episkopi Beach). Het was een prachtig stenen huis. De eigenaresse en haar zoon verwelkomden ons en we werden getrakteerd op een maaltijd en een aantal shots raki (een traditioneel drankje en daar hadden we wel trek in na al die regen). De villa was waanzinnig en gewoon het mooiste huis dat ik ooit op Kreta of elders heb gezien. De meeste tijd brachten we door op het strand, sprongen een beetje in de zee en staarden naar de kleine vogeltjes die in het zand rondhupten (ja: er was weer wat zon af en toe, hoera!). We bekenen ook een aantal van de kleine dorpjes in het gebied. Het was triest om gedag te moeten zeggen tegen zo'n prachtige plek maar de volgende stop was ook niet bepaald een straf. We gingen naar een villa vlakbij Chania in de buurt van het dorp Galatas. Er volgden wat drukke dagen waarin we vrienden bezochten en op de eerste ochtend gingen we met een boot naar het eiland Gramvousa (als dagtocht). De dag daarop bezochten we een paar vrienden van ons die in een klein bergdorp wonen vlak boven Kisamos en die daar een kleine maar schitterende accommodatie runnen. Ze hadden allerlei lekker hapjes voor ons gemaakt en aangezien de zon scheen ben ik ook maar hun zwembad ingesprongen. Het werd een van de aardigste dagen van de vakantie.
A look from the other side of Agia Pelagia towards Ligaria. The village of Aspro, Sophia's House, Villa in Crete, Almirida, Kreta Milatos and Sisi beaches, Crete Episkopi beach, Madaros, Rethimnon, Crete Palia Vrisi, Galatas, Chania, Crete
Crete, Tertsa Agia Fotia, Kreta, Crete Crete, Tertsa Chania, Kreta, Crete Agia Pelagia Crete, Kreta
Na onze vier dagen in Galatas moesten we onze mooie villa verlaten en we moesten vroeg in de ochtend opstaan om helemaal naar het zuiden / zuidoosten van het eiland te rijden, en dat is een lange reis. We moesten naar een afgelegen dorpje dat Tertsa heet. Het bleek een mooi en rustig dorpje te zijn en de stranden vond ik echt geweldig: er waren er een heleboel en ze waren erg stil, en op sommige delen was ook een plekje voor naturisten (lees: ons). Toen we aankwamen tegen het einde van de middag stond er nogal veel wind en waren de golven erg hoog (dit zou de dagen daaropvolgend beter worden). We verbleven vier dagen in een appartement van Villa Lambros maar we maakten 1 dag even een detour en bleven bij onze (nu) vrienden in het dorpje Ferma, dat dichtbij ligt. Daar vinden we het strand ook zo heerlijk: onbedorven, rustig en ook okay voor naturisten. Net als ons geliefde xerokampos waar we ook een stop hebben gemaakt om even in de zee te duiken. We gingen 's avonds uit met Loes en Peter die in Ferma de tania Appartementen runnen en we hadden een fantastische relaxete dag die werd afgesloten met goed eten en goed gezelschap. We bleven er slapen in een studio in een van hun bungalows daar, en hebben genoten van een fantastisch ontbijt. Daarna was het kus kus en er weer vandoor. De vakantie kwam nu bijna ten einde en we gingen weer terug naar de Apokoronas. Na enige vertraging omdat we in Rethimnon een bon voor te snel rijden moesten gaan afrekenen bij het postkantoor kwamen we aan in Megala chorafia voor twee dagen in Villa Renata. Deze villa was schitterend en het zwembad was schitterend, maar het weer helaas niet. Ik ben 1 keer in het water gesprongen maar verder hebben we maar een beetje rondgereden in het omgeving, de hoge golven van de zee bekeken en we hebben ook een bezoek gebracht aan Chania, dat echt erg leuk was. Toen was het alweer tijd voor de grande finale en we moesten terug naar Agia Pelagia voor de laatste twee dagen van onze september-oktober vakantie op Kreta. Deze keer zaten we bij onze vrienden van Irini. Het was er leuk maar ook een beetje droevig tegelijk wetende dat het de laatste keer zou zijn omdat ze in 2009 dicht gaan. Het weer veranderde niet en we hadden weer veel bewolking, wind en zelfs wat regen. De meeste tijd zaten we dus maar weer in de auto om een beetje over het eiland te rijden en wat dorpjes te bezoeken, zoals bijvoorbeeld Anogia, dat er echt triest uitziet in de regen als alles nat is, en dan vooral als je met je vrienden in Holland belt en te horen krijgt dat die poffertjes zitten te eten in Scheveningen terwijl jij in een nat t-shirt rondloopt op Kreta.
Balos Beach, Crete Balos Beach, Crete Etia, Sitia, Crete, Kreta Gramvousa Agios Nikolaos, Crete, Kreta
Sikologos, Tertsa, Mirtos, Crete Vatos, Mirtos, Kreta, Crete Almirida, Crete, Kreta Makrigialos, Kreta, Crete Me in Agios Nikolaos.
De dag nadat we vertrokken waren kwam de zon weer terug op het eiland Kreta. Dus maak je geen zorgen vrienden in Kreta: we komen terug! Dit soort weer met zoveel slechte dagen achter elkaar komt bijna niet voor en ons is het nog nooit eerder overkomen. Ik denk dat we gewoon pech hadden dit keer. De komende maanden ga ik weer zitten dromen over het volgende eiland waar ik heen wil en ik zal wat plannetjes maken. Samos en Patmos staan nog steeds hoog op de verlanglijst maar we denken er ook over na om weer eens naar de Cycladen te gaan en onze vrienden op Mykonos, Tinos , Paros en Antiparos weer eens te zien..... Iedereen bedankt voor de aandacht en ook alvast iedereen Prettige Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar gewenst. Misschien botsen we op een dag nog wel eens tegen elkaar aan op het een of andere Griekse eiland. Ik ga alvast rondvragen bij de hotels die op mijn website staan en bij mijn vrienden of ze nog een speciale aanbieding willen maken alleen voor mijn website en het resultaat zet ik dan in de volgende nieuwsbrief.
Hier is de website over Kreta. Knuffel, Hans de Griekse Eilanden.