BANGKOK

Hotel : Century Park*****   century park hotel Bangkok.jpg (17509 bytes)     kamer hotel bangkok.jpg (9125 bytes)

Na een comfortabele vlucht met Thai Airways arriveerden we in de namiddag in Bangkok.Daar stonden Anne-Leen(besttours-rep) en mimi(thaise gids) ons al op te wachten.Het is wel even wennen aan het temperatuursverschil maar het is heerlijk warm.

Onze eerste indruk van Bangkok : levendig,zeer druk en veel smog.Men leeft hier vooral 's avonds op straat.De Thais eten aan één van de vele eetstalletjes die je overal naast de wegen vindt.Na de verkenning van ons eerste hotel(zeer mooie kamers) werden we naar een restaurant gebracht voor de Thai Dinner.Dit was voor ons een eerste kennismaking met het eten van Thailand en het viel heel goed mee;rijst met daarbij verschillende gerechten in kleine potjes(waaronder kip en veel groenten).De mensen ginder eten zeer pikant maar voor ons hadden ze er minder chili aan toegevoegd.We konden ook tijdens het dinner genieten van een aantal klassieke thaise dansen.

22 november : Bezoek aan de oude koninklijke stadswijk - de tempels van Bangkok - cruise dinner.

We bezochten eerst het koninklijk paleis met als belangrijkste bezienswaardigheid:de wat phra kaeo,de tempel met de smaragden boeddha.Deze boeddha is van jade en is 66cm groot.Men mag deze boeddha alleen van buiten fotograferen en filmen.Hier zagen wij ook voor het eerst hoe de mensen allerlei dingen offerden:wierook,bloemen en fruit.Dit paleis herbergt ook nog vele andere gebouwen en tempels en is beslist een bezoek waard.Daarna stapten we in een boot op de Chao Praya-rivier en voeren we langs de klongs.Hier konden we zien hoe die mensen echt leven.De rivier dient voor hen om  zichzelf en hun kleding te wassen en om water te nemen om te koken.Naast de rivier ligt de wat arun:de tempel van de dageraad.Deze tempel is vervaardigt uit porselein.Het is heel mooi om te zien en vooral wanneer de zon schijnt want dan schittert deze tempel.Aan de overkant van de rivier ligt de wat pho:de tempel met de liggende boeddha.Deze boeddha is 46m lang en 15m hoog,heel indrukwekkend.Om de tempels in Thailand te kunnen bezoeken zijn er wel een aantal regels die je moet volgen.Je moet je schoenen uit doen,de schouders en knieen moeten bedekt zijn en raak nooit het boeddhabeeld aan in de tempel en je voetzolen mogen niet naar boeddha gericht zijn als je zit.Je mag de beelden wel fotograferen tenzij dat het vermeld staat.'s avonds deden we nog mee aan het cruise dinner:lekker eten op een mooie boot op de rivier langs de prachtig verlichte tempels.

23 november : De drijvende markten

We vertrokken 's morgens vroeg richting Damnoen Saduak,dat op 2 uur gelegen is van Bangkok.We stopten eerst op een kokosboerderij.Daar konden we zien hoe de  kokos en de melk verwerkt wordt.Er wordt suiker,melk en olie van gemaakt en van de buitenkant van de kokosnoot  maakt men allerlei souvenirs.Onze volgende stop was aan Nakorn Pathom.Als je de stad binnen rijdt zie je direct de oranje phra-pathom-chedi,die met zijn 127m de hoogste pagode ter wereld is. Door zijn grootte en zijn mooie kleur en daarond een paar prachtige tempels is hij beslist een bezoek waard.Een chedi of pagode is een gebouw dat een relikwie van Boeddha(haar of een bot) of de as van een koning bezit.Eventjes verder werden we op een bootje gezet om naar de drijvende markten te varen.Ons bootje was zeer traag en niet erg stabiel en dus waren we kletsnat door de andere boten die ons voorbij vlogen,maar door de krachtige werking van de zon waren we snel droog.Op de drijvende markten probeert de lokale bevolking allerlei produkten aan de man te brengen in hun bootje.Vroeger waren dat alleen fruit en groenten maar door de komst van de toeristen verkopen zij meer en meer souvenirs.Je moet beslist wat fruit kopen.Wij hadden ramboetans(een soort lychee),pomelo(zoete pompelmoes) en jackfruit gekocht en dit is totaal niet gevaarlijk voor de gezondheid.Je hebt al verschillende drijvende markten rond Bangkok maar die zijn alleen gericht op toeristen. Deze in Damnoen Saduak is nog voor de lokale bevolking maar de toeristen beginnen hier ook al de bovenhand te krijgen.In de namiddag hebben nog een bezoek gebracht aan de rose garden.Hier kregen we opvoeringen te zien om de thaise cultuur een beetje te kunnen situeren.We zagen een thai-box wedstrijd,een inwijding van een monnik,een bruiloft en een paar traditionele dansen.Daarna was het nog de beurt aan de olifanten om hun show op te voeren.

Deze excursie was zeer geslaagd omdat we de Thai en hun manier van leven beter leerden kennen.s' Avonds moesten we met onze koffers klaar staan want de nachttrein naar Chiang Mai stond op het programma.