Sibabalwe 4

2002-01-20--2003-08-31

APRIL

1/ 4 tisdag

Cykelrunda på Gunthers 23 kg tunga stadscykel. Tungt, men ger nog bra träning i alla backarna. Landskamp mellan Sydafrika och Mozambiqueom en plats i All Africa games.

Massor av strul före med felkörning av gästerna och fel tröjor, men till slut blir det match. SA startar bra och leder med 8-3 och dessutom 7 plus från första matchen. Men helplanspress och punktningar stör Sa och det blir en usel match och plötsligt står det 14-19 och är kris. Några sena men bra byten vänder matchen igen och SA vinner tillslut med 24-23.

Stor lycka och nu är SA kvalificerat till All Africa Games i Nigeria i Oktober.

Grillning ute på förläggningen i Azzadville med båda lagen och en del trogna supportrar.

2/4 onsdag

Letar födelsedagsgiraff till Börje. Lämnar Emma på bussen och jag flyger på min gratisbiljett från Sport Comission.

3/ 4 torsdag

Löprunda på morgonen. Strul om Emma skall på begravning i Lesotho

Förberedelser för morgondagens möte. Träffar Metros styrelse och några volontärer

4/4 fredag

Sol, varmt

Emma åker till begravning av Victors svåger i Lesotho.

WRHA har möte i vårt hus i PE.12 kommer och mötet startar 1100. Ordförande Edwin Billet från Somerset East leder mötet bra och det blir livliga diskussioner om hur styrelsearbetet skall bedrivas och planering för nästa halvår. Vi bryter för lunch på ”Something Fishy” och mötet pågår till 2000. Vi tar dock ett avbrott för gemensam lagning av kycklingmiddag.

5/4 lördag

Sol, varmt

Vaknade sent och hämtade Norma till fortsatt möte som startar 0900. Det blir fortsatt planering av WR arbete, budget diskussioner och hur fördela resurserna mellan de olika stora distrikten. Sibabalwe överlämnade ABC handball broschyrer, 125 bollar, 7 set tröjor och betalade för taxiresor och mat. Det var ett bra möte, som lovar gott inför framtiden. Thomas (en dansk som jobbar i PE med skeppsfart och spelar handboll) bjuder på middag med trevliga indiska vänner i Northern areas.

6/4 söndag

Dykning på morgonen. Vi åker ca 20 km rakt ut i bukten till Raiy Banks och får ett härligt dyk till 26m, med ett stort stim stora gula Yellowtail. Fyllde tuber för ett andra dyk vid Bell Bouy, men där var 1m sikt och vi gick upp direkt. Packade och försökte leta i datorn efter vad som fanns kvar. Ledsamt och ingen arbetslust alls. Kycklingrest och film på TV

7/4 måndag

Sol, varmt hett på em, 32grader

Fortfarande skollov och vi möts från Matitele, Lesotho och PE. Cykelrunda till universitetet och sen datorfirman för att se vad som kan räddas. Vi lyckas inte få låna datorprogrammet från VW. Jag får istället låna en dator och lämnar laptopen för fortsatt undersökning i veckan. 36 långa mil i mörker och med ett häftigt åskväder på min högra sida hela vägen. Körde dessutom 2x4 mil fel och kom fram 2200. Trött och uppgiven, det är inte kul just nu!!

8/4 tisdag

Mulet, 20 grader, lite åska

La mig 2 gånger 0445, men gick upp och körde spinning i 1.30. Svettigt! Victor och George ( vår nye volontär från Whittlesea) åkte till Lady Frere och hade en bra dag. Emma och jag fixade nytt jobb i morgon här i Queenstown (Cradock kunde inte) och städade. Försökte få datorn jag lånat att fungera. Åkte på trevligt årsmöte med cykelklubben här i Queenstown. Gott grillat och cykelsnack.

9/4 onsdag

Sol, varmt på dagen

Victor, George och jag till Lady Frere. Jag har ett bra möte med District Managern Derek Helm och vi genomför en bra träning med 35 ledare, på en delvis lerig plan. Emma och Matemba i Queenstown. George lagar mat på kvällen. Letar i datorn efter filer och försöker få nya datorn att fungera.

10/4 torsdag

Sol, svalt klart

Iväg till Lady Frere på den härliga bergsvägen. Start 0830 med 20! Och vid 0900 var vi 37 minnesgudtjänstklädda lärare som fick domargenomgång och video. Dessutom gjordes fördelning på de 28 skolor som var närvarande inför nästa veckas uppföljning. Bra förmiddag!! Vi får dessutom lite lunch innan vi åker de 4 mil hem och jag gör ett nytt försök med datorn. Byter modem, fixar diskettstationen och får klart med Cd-brännaren. Och ändå fungerar det inte hemma! Jag ger snart upp! Cyklar en runda på em och bjuder på spagetti och köttfärssås.

11/4 fredag

Mulet

Stor struldag. Lyckades till slut få ordning på den trilskande telefonen. Dessutom nytt modem och en lös sladd till diskettstationen på den lånade datorn. Gänget hem sent från en lyckad vecka i Lady Frere, med 45 ledare från 48 skolor. Missförstånd och väntan gör att vi inte kommer iväg förrän 1515 på de 40 milen till kungadömet Lesotho och dess huvudstad Maseru.

Victor och Emma skall hälsa på Victors syster, som nyligen blivit änka och jag skall cykla Tour de Lesotho, 86 km rakt upp i bergen. Framme efter en lång resa först 2000 och vi får rum på det flotta Lesotho Sun, där cyklister har 50% specialpris. Bra organiserat infomöte med pasta och plockmat.

12/4 lördag

Regn, mulet, uppklarnande under fm

Vaknade 0445 till åskmuller och sen det hemska ljudet av regn! Nej!!!!

Lite frukost och start utanför hotellet 0700 i lätt duggregn. Usch!

På 4km uppvärmningssträcka slutar det dock och bra väder håller i sig hela turen. Vi startar på 1600möh och skall passera över 2633möh med totalt 1800m stigning, det blir tufft! Lätt start de första 45 km med bara en backe och 30 km/h i snitt.

Men sen börjar det.

Rakt upp i bergen, först till Buschmans Neck 500m och ner igen och sen 400m till Gods Help Me pass, lite ner och sen slutprovet 500m upp till Blue mountain pass på 2633möh.

Jag får gå vid 4 tillfällen, för det är bara för brant för mig att trampa, trots 24 växlar.

Hämtar mig dock bra på toppen och avslutar starkt på de sista 16 km, mest utför. Vi har kommit upp till en helt nybyggd by, mitt i ödemarken. Mohales enorma dammprojekt har personal här och vi får lunch i ett stort party tält. Allt mycket välordnat!

På hem- nervägen ser jag vilket fantastiskt landskap vi är i och hur brant det är!!!!! Ny och djupare förståelse för hur tufft det är på Tour de France, 3 veckor i sträck och ´mycket längre och högre än i dag. Konstigt att komma ner till Maserus myller igen!

Välförtjänt varmt bad och vila till kvällens buffee och prisutdelning.

Somnar gott!

13/4 söndag

Mulet, småregn

Vaknade 0530! Av någon konstig anledning, men somnade nog om lite. Stor härlig frukost med omelett och massor av frukt tillsammans med Robbies familj. Packade och Emma o Victor hämtade 0930. Vi åkte till Victors syster och hjälpte henne med att flytta en stor frys. Maserus centrum är minst sagt livligt och trångt.

Vi kör tillbaka och i Alliwal North köper Emma ett husdjur, en kameleont.

Hemma väntar en trött Matemba och jag tar en kort återhämtningsrunda och pratar med Noel. Emma bjuder på sin paradrätt hamburgare och sen blir det datorjobb.

Skall träffa Sveriges Radios "efter 3" i morgon.

14/4 måndag

Mulet, uppklarnande

Full aktivitet på morgonen. Victor o George åker till Lady frere och Emma o Matemba till Comfimvaba.

Jag möter Klas och Antonius från SR. Vi åker till Lady frere för intervju och under intervjun lyckas Klas köra till Dordrecht istället. Det blir en liten nätt omväg och efterhand dålig grusväg. Vi hittar Victor o George på väg tilll nästa ställe, men åker tillbaka för att få bakgrundsljud och lite ”träningsljud”. Stor uppståndelse när 5 vita kommer till denna avlägsna skola och det blir en upplevelse för livet för mina gäster. Med en mycket nöjd reporter åker vi tillbaka till Queenstown för sen lunch. Skall bli spännande att höra (hoppas jag) inslaget i ”Efter 3” senare.

15/4 tisdag

Sol, varmt

Tidig cykel runda med förhinder. Jag tappade trampan. Iväg 7 mil till Cofimvaba med träning o möte med ”viktiga” personer. Vi är på plats 0930, men igen kom förrän 1100. Vi blir tillslut 7 i vanliga kläder. (de hade fått besked samma morgon!) och vi ger dem teoretiska grunder i handboll.

13 åker ytterligare 15km ut i en häftigt stor öppen dalgång och längst in ligger frihetshjälten Chris Hanis hemby. Där är plötsligt 200 personer på möte om ett stort idrottsevenemang på Human Righths Day. Vi träffar alla ”våra” 4 District Managers och Assistent Directors. Jättebra och väldigt bra att få ”snacka” lite och förbereda för resten av perioden. Hemma bjuder jag på fisk o Hollandaissås. Victor o George har haft en häftig dag med massor av nya lärare, skolor och ungar. Lady Frere är bra!

16/4 onsdag

Riktigt kyligt på morgonen, därefter sol och varmt

Start i mörker 0530 med 2 cykelkompisar. Delvis Gänget iväg till Lady Frere och Cofimvaba och jag jobbar med sakrapport och ekonomi. Håller också på att förhandla om att hyra ett lite större hus tvärs over gatan.

17/4 torsdag

Jag hämtar Lady Frere gänget och håller domar och klubbutbildning med 30 skolor närvarande. Vi packar om och städar inför påsklov i PE. Bram från Score och Lady Frere kommer med på 35-milaturen till PE och vi äter en snabbmiddag på Steers. Skönt att ha lite plats igen och få tillbaka sitt ”gamla” rum.

18/4 fredag

Cykel på morgonen med liten grupp. Vi åker ner till PE ”Splashfestival” och tittar på massor av stånd och jag handlar en bonsai. Mycket aktiviteter och mycket folk överallt. Danske Thomas och några vänner från Northern areas kommer på middag på kvällen.

19/4 lördag

Dykmorgon till Riy Banks, Bra väder och nästan stilla på havet! Vi ser 10 delfiner inne i hamnen som leker och hoppar och hajar i ytan på väg tillbaka. På em åker vi 15 min till KraggaKamma Game reserv. Mycket djur och en fin upplevelse. Speciellt 3 giraffer var vi nära och de visade verkligen upp sig. Påskafton på Dros med en god bit kött.

20/4 söndag

Dimma, strålande dag, dimma

Seg start 0530. Mår konstigt. Bram och jag åker 0630 på en äventyrsdag med Sani 4x4. Vi kommer att behöva den. Vi åker 10 mil asfalt SV-ut till Patensie. Därefter blir det grusväg rakt in i den fantastiska Baviaans kloof. 17 mil grusväg och vilken väg!

6 timmar med massor av stopp för stup, serpentiner, moln, babianer på klipputsprånget och dalar I all oändlighet.

Vi badar I en liten bäck och äter lunch.

Vi kommer ut i en vidare dal och kör 4 mil asfalt till Aventuur.

Det blir en ny grusväg i 7 mil över Prince Albert Pass, som visade sig vara 4 branta pass.

Fortfarande bara så häftigt!!!.Vi kommer ner till N2 vid Plettenberg och möts plötsligt av tät dimma. Konstigt. Varar i 25 km och sen klart igen. Hemma I PE 1800 efter 57 mil varav 24 på grusväg. Vilken dag!!

21/4 måndag

Sol, 35mil

Dykmorgon till Riy Banks. Inget bra dyk, för min väst läkte in luft och jag steg hela tiden. På vägen hem fyller jag bilen och får av misstag 90 l diesel I bensin bilen. Det tog 3 timmar att få tanken tömd och rengjord och sen fylld igen med 133l bensin. Man kan inte säga jag har flyt just nu!!!! Victor, Emma och Matemba åker och Bram och jag fixar det sista i huset och packar bilen. Kommer inte iväg förrän 1615 och det blir en ny mörkerkörning I dimma till Queenstown. Möter tjejen som förmedlade köpet av min stulna laptop på en mörk väg utanför Q och får min internetkabel och mus. Ja!!! Framme 2100 och Emma bjuder på fisk

22/4 tisdag

Sol, moln, regn, 12mil

Cykelrunda I ”stan” med 3 kompisar. 40km. Victor och Emma åker till Cala för uppföljningsvecka och jag tar George och Matemba till Cofimvaba. Småregn. Tillbaka till Queenstown och försökte få Cd-wrightern på lånade dator att funka. Massor av ärende på stan och wok på kvällen. Jag älskar inte datorer nu!

23/4 onsdag

regn, sol, kyligt

Försökte cykla men regnet kom , så det blev sängen igen. Till 0800!!!

Löste problemet med lånedatorn och tog beslut om att flytta tvärs över gatan till nytt hus, 26 Red Hartebees rd. Vi får ett rum till, men inte ett skåp i hela huset. Servar Sanin och nya cykeln och ringer mina gamla Regioner för att ”sätta fart på dem”. Möte med skolsportorganisationen på em, men för få kom så mötet blev framflyttat

24/4 torsdag

Sol, Kylig morgon, under 10 grader

Bra cykelrunda med 4 kompisar runt i Queenstown, för det är kolmörkt nu 0545.

Ärende på stan, får klart med 150 stolpar på Buffalo Timber.

25/4 fredag

Strålande väder, 70mil

Åker med cykelkompisen Karma och lilla dottern till Durban 70 mil. O grader i bergen utanför Q och frost på marken och 27 grader och fuktvarmt i Salt Rock på kvällen!!! Underbar väg med massor av berg och utsikt genom Eastern Cape. Det måste bara visas för gäster som kommer till SA.Mötte Bert på cykelexpot inför Tour Durban och vi har en minst sagt full bil, när vi åker till Salt Rock och Gunthers hus.

Jonathan med familj kom vid 10 och vi åt en sen pasta laddning. Rob kom ner och vi hade en trevlig kväll.

26/4 lördag

Sol, varmt härligt Salt Rockväder

Fixar med cyklar, tar en tur på stranden, 24 grader i vattnat!, och cyklar en runda till Ballito och ser på rugby på en strandpub. Får härliga fyllda crepes på kvällen och laddar för loppet imorgon. Pratar med Börje, som är i SA på bröllop och turistresa med sin släkt. Tidig säng.

27/4 söndag

Perfekt cykelväder, efterhand varmt o soligt, 80mil

Startade med liten frukost 0500. Kom iväg sent och det blev bråttom i Durban, men han komma in i min grupp bra. Känns bra och lätt fram mot 70 km och jag hänger lätt med i täten på min D-grupp. Stökigt med trafik och omkörningar emellanåt. Några sticker iväg vid 70 och jag hänger med och vi jobbar bra tillsammans. Känns bra uppför Mount Edgcome och jag ärt först i min lilla grupp.

Allt går bra in  och nerför mot Durban. Men vi hinns upp av 50 Dgruppare 200m från mål, precis som på TV. Möter efterhand bert, Jonathan Hedricks och Karma. Efter strul med att hitta bilarna åker vi söderut och Karma och hendricks packar. Välförtjänt poolbad och sen bär det iväg (suck!) 70 mil hem till Queenstown med 2 bilar. Lite segt, men allt går bra och vi är hemma 2230.

Är man knasig eller?

28/4 måndag

Mulet 20 grader, 36mil

Väckte gänget och vi hade frukostplaneringsmöte. Matemba och George i Whittlesea och Songezo i Elliott och jag kör (suck!) 36 mil till PE och möter nya volontären Sebastian från Tyskland. Han har ett uppehåll mellan militärtjänst och skola och ville ut och göra något. Gunter känner familjen och han är aktiv handbollsmålvakt och 20 år. Stannar till 1/8. Trevlig kille och vi tittar llite på PE och tar ett bad 21grader och skönt. Packar upp, tvättar och bjuder på stir fry beef med sötsur sås. Slutliga beskedet om datorn, att allt som är förlorat är oåterkalligen förlorat. Suck!!!!!!

29/4 tisdag

Sol kyligt, lite blåsigt

Vaknade 0430 och grubblade på alla saker som måste göras. Somnade en liten stund men gick upp och sprang en runda 0630.

Massor att fixa idag. Dator besök, för vilken gång i ordningen?, regionssamtal för att få in rapporter, samtal med Åsa på Forum Syd om sak och ekonomirapport. Så hittar jag plötsligt en ”ny” CD med säkerhetskopiering och där finns det mesta av mina förlorade ekonomirapporter. Jubel!!!! Nu saknas ”bara” 2000 bilder och min 15 sidiga sakrapport. Sebastian med Thomas på bra träning och sen blev det spagetti o köttfärssås

30/4 onsdag

Mulet 20 grader

Cykel med Walmergänget till Universitetet. Lämnade bilen på service och jobbade med Sebastian med ekonomi och rapport. Motherwell har turnering och vi möts av ca 800 körsjungande barn, som blir åskådare under dagen. Bra arrangemang!