Site hosted by Angelfire.com: Build your free website today!
Vastauksia typeriin kysymyksiin:

Pertti: Todista että Jumala ei ole olemassa.

Vapaa-ajattelija: Todista sinä että jumala on olemassa. Se etten voi todistaa jonkin olemattomuutta ei tarkoita että jokin on olemassa.

Mikko: Kerran eräs lentäjä pyörtyi lentokoneen ohjaamossa, mutta laskeutui kuin ihmeen kaupalla takaisin maanpinnalle. Myöhemmin lentäjä sanoi olevansa vakuuttunut siitä, että kyseessä saattoi olla vain Jumalan työ.

Keskustelija: Nyt tullaan taas siihen mikä jumala on milloinkin kyseessä. Hindu olisi nähnyt sen oman jumalansa tekona, ja joku luonnonuskovainen omansa.

Mikko: Kaikkivaltias Jumala voi merkillisesti varjella syntisen pahalta äkilliseltä kuolemalta kuten äskettäisessä Washingtonin salamurhaajan ampumassa laukauksessa Sehän osui rukouskirjaan jossa luki: Pieni yksinkertainen sydämestä tullut rukous saa sinut etsimään Jumalan jatkuvaa suosiota voimaa ja suojelusta. Tämä rukouskirja säästi myyjä Ann Chapmanin hengen.( Ilta-Sanomat 5-6.10.2002)

Keskustelija: Etsin juuri tietoa veda-kirjasta, joka on pysäyttänyt luodin ja pelastanut jonkun hengen. Palaan asiaan. Kerron siitä sitten kaiken.

Mikko: Raamattu on täynnä ennustuksia, jotka voidaan tulkita toteutuneiksi.

Keskustelija: Tosiasiassa raamattu ei sisällä mitään selvästi tulkittavaa ennustusta. "Ennustukset" on raamatussa kirjoitettu niin epämääräisesti, että ne voidaan tulkita tarkoittamaan melkein mitä tahansa. Esimerkiksi Jeesuksen ihmisten kalastamisen voi käsittää tarkoittavan internetiä.

Pertti: Maailmassa on asioita joita järkioppi ei voi käsittää.

Vapaa-ajattelija: On selvää, että tieteellisen rationaliteetin ulkopuolelle jää ja on aina jäävä jokin osa todellisuutta. Se, mitä tieteellisesti pystytään kulloinkin hallitsemaan, on aina jotakin äärellistä, kun taas todellisuus on ääretön ("ehtymätön").

Tästä ei kuitenkaan seuraa, että tieteellisellä rationatiteetilla olisi jokin periaatteellinen raja, että olisi jokin äärellinen pussi, jonka sisälle jää kaikki se, mitä voidaan tieteellisen rationaliteetin keinoin saavuttaa. Ei ole olemassa jotakin ennakolta asetettua rajaa, jonka yli inhimillinen tieto ei koskaan voisi päästä (uskovaiset kuvittelevat, että uskonnollisten oppien pohjalta voidaan etukäteen rajata sitä, mitkä kysymyksenasettelut ja tulokset ovat tieteelle luvallisia ja mitkä eivät ole).

Pertti: On muistettava että ihmisjärki on erehtyväinen. Miksi siis uskoa siihen mitä tiedemiehet tietävät?

Vapaa-ajattelija: On totta, että ihmisjärki on erehtyväinen, mutta se on joka tapauksessa paljon parempi ohjaaja kuin sokea tunne tai halu uskoa. Järki saattaa olla tylsä työkalu mutta se on ainoa mitä meillä on.

Tiede on julkista järjen käyttöä. Tiede - silloin kun sen autonomiaa ei ole tukahdutettu - on ainoa totuuden tavoittelun instituutio, jossa kollektiivinen itsepetos on pitkällä tähtäimellä tehty mahdottomaksi. Tieteeseen sisältyvät julkisuuden, perusteltavuuden, toistettavuuden ja testattavuuden vaatimukset pitävät huolta tästä.

Mikko: Olen nähnyt kuinka sairaita ihmisiä parannetaan herran nimeen. Eikö tämä todista Jumalan olemassaolosta?

Vapaa-ajattelija: Kansainväliset tutkimuksen osoittavat, että ns. "parantamisihmeet" ovat vain ihmisten subjektiivisia paranemiselämyksiä tai kyse on sellaisten oireiden poistamisesta, jotka ovat psyko-somaattisia.

Keskustelija: Esimerkiksi lääkkeillä, joilla ei ole todellista tehoa, voidaan parantaa ihminen tämän uskoessa lääkkeen tehoon.

Cuckelström: Ateismi on pahaa ja saatanan työkalu. Näemme jo edesmenneistä kommunistisista maista millaisen kurjistumisen ateismi aiheuttaa.

Keskustelija: Ateismin syyttäminen kommunismin aiheuttamasta kärsimyksestä on aiheetonta. Ateismi ei käske tappamaan, raamattu käskee. Neuvostoliitto oli Vladimir Leninin luoma yksipuoluediktatuuri, jonka tavoitteena oli väkivaltainen maailmanvallankumous. Stalin tuli Neuvostoliiton johtoon Leninin jälkeen, ja loi tiukan puoluekurin, jonka avulla hän pystyi suorittamaan julmia "puhdistuksia" omassa maassaan.

Ateismi ei synnytä ihmisissä vihaa, vaan uskonto. Jo uutisia katsomalla saa kuvan siitä miten paljon vihaa uskonto synnyttää eri ryhmien välille. Pohjois-Irlanti on loistava esimerkki uskonnon synnyttämästä väkivallasta.

Ateismi on uskon puutetta jumaliin. Se ei aiheuta ihmisissä samanlaisia väkivallanpurkauksia kuin uskonto. Jos ateismiin lisätään luokkavallankumous, tuloksena on kommunismi, joka maailmankumoukseen pyrkivänä oppina on luonnollisesti väkivaltainen.

Pertti: Onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä onko jokin usko tai oppi tosi, kunhan se tekee ihmisen onnelliseksi?

Vapaa-ajattelija: Bertrand Russell on todennut, että "Onnellisuutta, joka perustuu uskomuksiin, joilla ei ole muuta pohjaa kuin niiden miellyttävyys, ei voida pitää erityisen ihailun arvoisena" .

Vapaa-ajattelijat haluavat rakentaa elämänsä tosiasioiden pohjalle. Vaikka koskaan ei voidakaan paljastaa koko totuutta kaikesta, pääsemme kuitenkin sitä lähemmäksi tieteellisen metodin avulla. Vapaa-ajattelijat eivät kysy onko jokin uskomus lohduttava tai tunteita tyydyttävä, vaan onko se tosi.

Pertti: Tietenkään et voi uskoa Jumalaan, koska sinulta puuttuu usko. Sinun on luettava Raamattua oikeassa hengessä voidaksesi uskoa.

Vihreä rouva: Tuo sama kulunut "tajutaksesi Raamattua sinun on oltava typerä" -argumentti sisältää kolme momenttia:

1. Sinulla täytyy olla Pyhä Henki voidaksesi ymmärtää Raamattua.

2. Et voi saada Pyhää Henkeä, ennen kuin uskot Raamattuun.

3. Eli Jumala antaa Pyhän Hengen ainoastaan niille, jotka ovat tarpeeksi typeriä uskoakseen johonkin, jota eivät kykene ymmärtämään.

Pertti: Sinun kannattaisi usko Jumalaan varmuuden vuoksi. Entäpä jos helvetti onkin todellinen? Et kai halua sinne joutua?

Vihreä rouva: Ai että helvettiinkö tästä suoraa päätä, kun en rehellisesti voinutkaan uskoa tai hyväksyä kaikkia noita kummallisia ja kaameitakin Keski-Idän tarinoita?

Miksi jumalalla olisi oikeus olla vihainen, jos kerran olen rehellisesti kysynyt ja saanut vastaukseksi, ettei ole olemassa mitään yliluonnollista, luonnon lakeja rikkovaa olentoa tai voimaa.

Pertti: Et voi ymmärtää kristinuskoa ennenkuin koet uskon. Tunne on henkinen, ja se saa minut vakuuttuneeksi yliluonnollisten voimien vaikutuksesta.

Mr.K.A.T.: Ihmisen tunteet ovat tavallaan "naimisissa" kehojen reaktioiden kanssa. Ilman sydämen sykkeen kiihtymistä, ihon kananlihaa, hikoilua poskien poltetta tunne jää kylmän ulkokohtaiseksi. Olen itsekin tätä "kylmyyttä" saanut tipan maistaa betasalpaajakuurillani.

Tunne on kokonaisvaltainen aivojen ja kehon yhteisreaktiopeli. Keho on tunteiden peili, aivojen lähettämän tunneimpulssien näytelmäsali jota ilman tunteet jää pelkäksi paperikäsikseksi ilman näyttelijöitä. Kehoton "sielu" olisi lähes tunteeton steriili puolikas.

Pertti: Ilman uskontoa ei voi olla rakkautta tai hyvyyttä. Ilman uskontoa on vain pahuutta.

Keskustelija: Minun elämässäni on ainakin rakkautta ja olen hyvä ihminen. Olet täten väärässä.