Kristianstad, staden vid Helgeå
En cykeltur i Skåne 1961
Min version

Start i Ktistianstad den 8/7 kl 11. Vi hade det mycket besvärligt att hålla balansen på den långa tandemcykeln med en resväska, sadelväska, tält, sovsäck, två filtar och två luftmadrasser samt två extra väskor, allt, hur otroligt det än låter, på den sstora pakethållaren - därbak. Vi stannade därför i Vä för att sätta på en extra pakethållare därframme. Kl var 11.30. Så småningom fick vi det ordnat och kl 12.30 kunde vi fortsätta söderut. På vägen till Degeberga var det den enda gång jag misströstade och nästan ångrade mig, men så småningom dök mina fäders by upp, och vid första bästa konsumbutik stannade vi och köpte två lemonader var samt bullar och wienerbröd. Vi satt på en slänt bakom affären och åt och drack, och vi såg oroligt, nej inte oroligt, ännu var regn inte något hinder att frukta, eftersom vår cykeltur endast varat i 3,5 timma och vi ännu var gröna och oerfarna, alltså vi såg obekymrat hur stora, tunga moln seglade upp bakom skogen i fjärran. När vi omsider hade ätit färdigt fortsatte vi tappert mot det ännu alltför avlägsna målet - Skillinge, där Ingvars mormor bor. I Olseröd stannade vi och ringde hem. Allt var fortfarande väl och vi sjöng och vinkade åt de flesta bilar vi mötte. I Brösarp såg vädret ganska hotande ut, men något regn såg vi inte till. Vi stannade i Baskemölla och drack Karakås-Äppelmust vid en bensinstation. När vi sedan fortsatte var åtminstone jag ganska trött, och landskapet var tämligen trist, ett typiskt Österlenlandskap med våldsamt branta backar, och jag förmodar att det fanns någon enda liten nedförsbacke, som jag inte märkt, men jag minns inte någon.

Framkomna till Simrishamn var vi uttråkade av varandra och grälade. Vi hörde något skramla på cykeln, och stannade mitt i staden, dock utan att kunna finna något löst. Simrishamn passerade vi snabbt och äntligen var vi så att säga på mormors gata, och när klockan visade sju på kvällen, kunde vi ställa ifrån oss cykeln och söka skydd för regnet, som äntligen beslutat sig för att börja falla i skymningen. Vi åt en utmärkt god kvällsmat, cykeltur1min.jpg
varefter vi satte upp tältet i trädgården framför huset, där det skulle stå i två dagar innan vi fortsatte. Första natten i tältet var mycket bra och jag sov bra. Nästa dag åkte den 9/7 åkte vi tillsammans med Erik (Ines svåger), Ivan (hennes bror) och Britt (Ingvars syster) och Anita (hans kusin) till Mälarhusen, en utmärkt, luxuös restaurang ända nere vid kanten av Östersjön med utsikt över de blågråa vågorna som tar och ger men ständigt trotsas av fiskarna i deras större och mindre båtar. Från Mälarhusen fortsatte vi till den gamla, välkända Sandhammarfyren. Ingvar och jag var uppe i den tillsammans med fyrmästaren och tre äldre damer. Däruppifrån kunde vi tydligt se Bornholm och vi räknade till, om jag inte minns fel 17 st fartyg i rännan mellan ön och det svenska fastlandet. Fyrmästaren upplyste, då vi frågade, om att det blåste 7 skm, och vi skrev också våra namn i en gästbok, som låg bredvid telefonen i det även för övrigt välutrustade manöverrummet överst i fyren. Vi for sedan tillbaka till Skillinge, där vi åt middag hos Erik och Annie (Ines syster). Dagen gick fort, och på kvällen var vi i Skillinge ett slag.

Nästa dag, den 10/7, måndag, körde vi från Skillinge, sedan vi ätit middag och köpt ett par lemonader av en drickakusk. Klockan var ett när vi kom iväg. Vi var nu lite mindre tungt lastade, för vi lämnade den stora resväskan kvar. Vi hade en aning motvind, men det var skönt att köra. Vid en affär stannade vi och köpte en ficklampa och ett par vykort. Ungefär halvvägs till Ystad stannade vi och drack lemonaderna i väggropen. Vi ville komma fort fram så vi fortsatte genast, och resten cyklade vi ganska fort. Vädret var
fint och solen sken och snart körde vi in i en allé som skulle leda till Ystad, och det gjorde den också, men innan vi kom fram, fann vi en campingplats. Vi slog upp tältet och cyklade till stan och åt middag på en restaurang, som hette Österport. Vi fick köttbullar och jordgubbar. Sedan vi sett oss om ett slag, körde vi till campingplatsen, där vi köpte lemonad och fläta. Campingplatsen var mycket bra, allting fanns, till och med en dammsugare att blåsa upp luftmadrasser med. Senare på kvällen var vi nere vid "baden" och spelade golf. De första banorna slog jag endast ett slag för att få bollen i hålet. Vi var litet osams, för jag envisades med att vissla Evert Taubes Stockholmsmelodi i ett. Men vi var snart sams igen och när vi gick och lade oss var allt gott och väl. Följande dag tog vi ett par kort i hamnen i stan bl a. Vi köpte vykort och en anteckningsbok i bokhandeln vid torget. Vi gick och tittade litet i stan, men vi hade bråttom att komma iväg, så vi körde hem för att packa.

Vi tog ned tältet och band sakerna på cykeln och lämnade sedan Ystad bakom oss. Nu följde en lång sträcka längs hela den skånska kusten ibland gick vägen helt nära stranden och här blåste det värst. Det var dock ganska tjusigt att härifrån så långt söderut i Sverige man kan komma få se ut över Östersjön bort mot Kontinenten och Europa. Vi stannade och vilade i Svarte. Vi stod vid en liten kiosk nere vid stranden och åt bisquier och drack jos. Nere i vattnet höll en simlärare på med sina elever. Vi frågade honom hur långt det var till Smygehuk och fick veta att det var betydligt längre än vi tänkt oss. Men vi kämpade tappert vidare och hur det var så lade vi kilometer efter kilometer bakom oss och omsider kom vi fram till Trelleborg.

Vi fann en tältplats vid Dalabadet strax utanför stan. Strax slog vi upp tältet i skydd av några pilebuskar. Strax intill låg ett annat tält och det visade sig att det var ett par grabbar från Kävlinge som låg där. När vi packat allt klart i tältet gick vi och åt en bit på en restaurang som låg inom campingområdet. När vi ätit tog vi en buss in till stan. Trelleborg var faktiskt större än jag trott, på något ställe verkade den rena storstan. Vi ringde hem och köpte vykort och följde sen med bussen tillbaka. Ute vid Dalabadet spelade vi golf och gick sedan tillsammans med grabbarna i tältet bredvid in till stan. Vi var nere i hamnen och såg Sassnitzbåten lägga till. På kvällen då vi skulle ut till tältet igen började det ösregna. Vi stod en lång stund under en markis och skjulade , men då det inte såg ut att sluta började vi att springa hemåt. Vi blev totalt genomvåta och fick hänga allt till tork i tältet. Följande dag den 12/7 packade vi ihop ganska snart och kom ifrån Trelleborg vid 12-tiden.

Vårt mål var Falsterbo. Vi hade hela tiden medvind och klockan två var vi i Falsterbo. På campingplatsen var det nästan alldeles fullbelagt; den plats vi fick var den enda lediga.

27/3 1966

Inspirationen tog tydligen slut och jag fullbordade aldrig min berättelse om vår cykeltur i Skåne. När jag nu, fem år senare, bläddrar igenom albumet, är det med stort nöje jag förflyttar mig tillbaka till den sommaren. Jag har därför beslutat mig att fullfölja mina avsikter även om mycket har hänt sedan dess. Under loppet av de fem år som gått har jag hunnit avlägga studentexamen, fullgöra min värnplikt, studera ett år vid universitet och pröva på läraryrket som vikarie vid Åhus grundskola. Svårigheten blir nu att minnas allt som hände den gången.

Att det var trängt i Falsterbo minns jag. För övrigt är det inte mycket jag kommer ihåg. I något slags danspaviljong fanns en bowlingbana i miniatyr. Vi greps av bowlingfeber och stoppade åtkilliga kronor i maskineriet. Det var dans en kväll. Vi dansade inte. Jag tror att vi kunde, åtminstone jag, men vi vågade väl inte bjuda upp. Vi försökte få ett par flickor intresserade av av bowling i stället. Jag minns inte hur det gick.

Vid ett tillfälle satt vi vid ett bord tillsammans med ett par tyskar. Jag förde en livlig konversation med dem. Jag var ganska slängd i tyska och fick till och med beröm av dem.

Falsterbo var en besvikelse för mig. Jag hade aldrig varit där förr - inte sedan heller för den delen, och även om jag visste att det var en oerhört liten stad, så hade jag nog väntat mig mer. Vi promenerade i staden och när vi började känna oss hungriga såg vi oss om efter ett matställe. Vi fann Falsterbohus och tågade in i stora matsalen. Hovmästaren tog emot oss och anvisade oss, till min senare stora förvåning, plats vid ett bord. Serveringen hade inte börjat fört dagen och matsalen var tom - förmodligen var det därför han tog emot oss. Vi ombads dröja en kvart. Under tiden kikade vi på matsedeln och fanna att den billigaste rätten till middagen kostade 7,50. Tyst smög vi oss ut och halvsprang därifrån. Vi åt senare korv med potatismos på en bar.

Färden från Falsterbo till Malmö var besvärlig. Det blåste mycket kraftigt och vår kondition blev hårt ansträngd. Någonstans på vägen stannade vi vid en affär. Vad vi köpte minns jag inte. Det var ett ödsligt ställe. Mycket få bilar passerade. Efter någon svårighet fann vi tältplatsen i Malmö. Det var Sibbarpsfältet vi skulle ligga på.

Ingvars version från Falsterbo

När vi kom fram till Falsterbo var klockan halv två. Det hade gått snabbt. Vi körde till campingplatsen, men där var fullbelagt med tält, men vi frågade om där inte fanns en plats till oss? ”Ja finns där så kan ni bli där”. Jag hittade en plats där vi slog upp tältet. Vi gick ut för att äta, kom till Falsterbohus. Där var det alldeles för dyrt
för oss. Men där fanns en bar, vi gick in där. Vi beställde skinka och potatis, det
kostade fem och femtio. Vi fick rätt så lite mat för det priset. Något badväder var det aldrig den sommaren, det regnade bara, vi försökte bada men det var för kallt, här gick inte att bada. Vi var och dansade på dansbanan och spelade bowling här. Nu var klockan nio på morgonen, nu var det tid att riva och packa för avfärd till Malmö, klockan är elva, vi kör från Falsterbo, vi har motvind, det blåser kraftigt, nu har vi motvind hela vägen till Malmö, stanna fick vi i Klagstorp för att vila. Det var hårt att cykla nu, men vi var framme i Malmö klockan halv tre. Vi slog ner tältet ute på Limhamnsfältet. Där låg vi fyra dagar, tors-fred-lör-söndag.

När vi kom slog vi upp tältet och sedan åkte vi spårvagn till färjan. Vi åkte till Köpenhamn. Vi var och vände då bara. När vi hade varit och vänt så var vi i stan och tittade. Dagen därpå, alltså på fredagen kopplade vi av med att spela lite badminton, Bengt och jag. På eftermiddagen var vi och hälsade på en släkting till Bengt, vi fick mat där, så att man blev mätt den dan. Vi åkte spårvagn hem, det bästa sättet att komma hem. Kom ej till ro, för där var en buss med flickor från Örebro som skulle till Tyskland och spela handboll, vi hade lite kul med dom, klockan var två när vi gick till sängs.

På lördagen steg vi upp klockan sju och tog spårvagnen till färjan, åkte över till Köpenhamn klockan kvart i nio, vi var framme någon gång omkring halv elva, innan man kommer in till Köpenhamn går

färjan förbi en fästning på en ö. Havet låg rätt så stilla idag. Nu har vi kommit in i hamnen, där liggen kung Fredriks båt. Färjan lägger till vid kajen, Bengt och jag tar en spårvagn, vi kom förbi Börsen. Den gick utanför Köpenhamn, men vi hoppade av uppe utanför Magasin du Nord, vi gick in där, det var ett mycket stort varuhus. Jag handlade där blixtlampor. Där visades grejor ute på en stor balkong. När vi hade varit där begav vi oss till Vor Frelseres Kirkes Tårn, en kyrka med ett högt torn med en trappa runt tornet, den går i spiral.

kopenhamn4min.jpg kopenhamn5min.jpg kopenhamn7min.jpg kopenhamn8min.jpg

kopenhamn9min.jpg kopenhamn10min.jpg kopenhamn11min.jpg kopenhamn12min.jpg

Vi tog åter en spårvagn och hamnade utanför Zoologisk Have. Vi gick in där, gick upp i tornet tog två kort, dammen och mot stan och tog kort av lejon, flodhäst och björnar. Vi åkte till Tivoli. Klockan var tre. Där var mycket folk, vi roade oss resten av dan där. Vi roade oss till klockan tolv sen tog vi färjan till Malmö kockan kvart i ett, kom till Limhamn och tältet klockan fyra och det regnade hela natten, det öste ner stora skyfall. Vi hängde upp våra kläder i järnrören så att de inte skulle bli våta, för på morgonen var det vatten i vårt tält, vi seglade på luftmadrassen. Vi var ute och hjälpte ett par danskar med deras tält, vattnet forsade igenom, vi fick flytta det.

Idag var det att försöka vila sej, söndagkvällen bara regnade det. Måndagsmorgonen vaknade vi klockan åtta, för det åskade och regnade fortfarande. Avfärden från Malmö gick klockan ett i ett regnigt väder. När vi kom till Hörby bytte vi kläder för där slutade det regna, när vi bytt kom där ett par på en tandemcykel och stannade. Dom bjöd på kaffe och bröd, dom var från Danmark och skulle till Blekinge. Vi körde vidare, när vi kom till Tollarp körde vi av kedjan, min kedja, sen fick Bengt trampa till Kristianstad och dit kom vi klockan sju på kvällen. Hemma den 17/7.