Händelser i AFRIKA

Händelser i Afrika

93-04-19/93-05-12

93-04-19

Vi sitter på planet inan flyg planets start. Det är 15 minuter kvar. vårt flyg plan heter British- Airways. först ska vi till London sen byter vi plan. Vår resa tar samanlagt 16 timar.

Kl.24.10

Vi sitter på vårt andra plan det är lika stort som en jumbojet. När hela flygplanet är fullt är det 377 folk. vi får kyckling till midag, eller rättare sakt kvälls mat. När vi skulle gå på flygplanet fans det hörlurar och en filt och en kudde på säterna. efter en stund fick man en tandborste och tandkräm. ejäntligen är det tista fast endo mån-dag.

93-04-20

Nu har vi vaknat efter en misslyckad natt klokan är 8.

Vi sitter på planet. Och vi har nyss ätit frukost. Vi är över södra Afrika. sen mellan landar vi i Harare. sen åker vi vidare till Lusaka. Där kommer nåra bekanta och hämtar oss. Just nu ser man ingen ting för målnen är för. Här på flyget är det massor av Afrikaner. Tjejerna har små små flätor.

Vi är på väg ner. Jag fick vara flyg verdina och gå runt och plåcka upp skräp från passagerarna.

När vi landade var det 20 grader varmt. Då stod bussen där. Sen kom vi in till Zambias flygplats där fick vi visa våra Pass.det gick bra med väskorna.

När vi åkte bil såg jag massor av blommor och fina träd och kvinnor som hade korgar på huvu-det.

Jag såg ochså barn som gick barfota. Men nu ska jag åka till den Svenska skolans pol och bada!

93-04-22

i går åkte vi bil 50 mil det tog 9 timar at åka.

När vi kom fram badade jag i polen. Sen åkte vi till en resturang. När vi kom hem var jag hungring konstit nog då tog jag en banan men jag han aldrig smaka på den för rätt som det var kom en mar-katta och tog den för mig. På kvällen hörde jag massor av cikador så jag kunde inte såva. Jag såmnade förns klockan 3 på natten.

Nu har vi vart och titat på värdens största vaten fall (viktoria)

Vi gick på en bro över vaten falet det forsade vaten på bron så mina skor blev blöta och sockorna färgade av sig. När vi hade gåt över bron var vi blöta över alt på oss håret dråpade av vaten och kam ran var dyng sur. vi fick byta kläder.

Nu har vi varit på hotelets resturogn pappa och jag och mamma bestelde krokodil svans sopa.

Det räkte med en sked för mig sen skulle jag aldrig mer äta krokodil svans. det fanns vildsvin på vårt hotel dom gick lösa men dom var inte farliga. här i zimbabve är vattnet mycket renare en i Zambia.

93-04-23

idag har vi varit och tittat på sama vatten fall fast på Zimbabwe sidan.

Vi har ochså varit på krokodil safari men vi såg inga krokodiler, de enda vi såg var en rädd kakkelacka. Men något som blev lyckat var den Afrikanska dansen med masker som dom hade på sig.

93-04-24

Idag har vi åkt till en annan plats som heter Maincamp i Hwange nationalpark.

När vi åkte hit såg vi elefanter och giraffer och impala och sist men inte minst nåra Zebror.

93-04-25

idag gick vi upp klockan 6 på morgonen. För vi skulle åka på safari i parken vi åkte i 7 timar på gupiga vägar och vi åkte 8 mil med egen bil vi såg buflar och elefanter och giraffer och Zebror och strutsar och jag såg någåt hökst ovanligt en noshörning.

I dag på kvällen åkte vi till en platform där såg vi Zebror och bufflar och 23 giraffer i en flåk dom stog i ett vaten hål. Vi såg ochså 3 geparder.

93-04-26

Idag var vi på natt safari med strålkastare för vi skulle titta på lejon men vi såg inga Lejon vi såg bara impala och bufflar och en elefant. Och ibland släkte hon ljuset då blev det kusligt.

93-04-27

idag vakna-de vi klockan 6 på morgonen vi fick med 3 mat paket från hotellet apropå hotell har vi åkt till ett anat hotel. hursomhelst åkte vi ut då såg vi 9 elefanter som pråmenerade på vägen framför oss. Då kom nåra ryskar och åkte framför oss. En elefant gor-de ett ut fal mot ryskens bil han stampade med ena foten och trumpetade. Senare på dan åkte vi till en platform där såg vi en krokodil den gapade då kom en giraff såm skulle dricka men giraffen var lite tvek sam för krokodilen låg där men tillsisst drack han krokodilen gorde inte någåt. sen när vi åkte hem såg vi en Leopard. han sat i ett träd.

93-04-29

Idag har vi åkt 56 mil det tog 8 och en halv Time att åka. Till ett anat hotel vi åkte jenom halva Zimbabwe. När vi kom fram var det rängnit men det struntade jag i för jag ville bada och det gorde jag ochså. På vä-gen hit såg vi ett onglok som åkte.

93-04-30

Idag åkte vi till en ruin där titade vi på stenar som var jäte stora och flera tusen år gamla. Stelet heter Great Zimbabwe. Sen träffade vi en rikti mede sin man han spådde oss. Han spåde mig att jag skulle få långt liv och jag skulle bli rik och få först en son och sen en dotter. Och i bland skulle jag få rygg verk.

93-05-02

Nu har vi åkt båt i 40io menuter till spurwing island här på halvön bor vi i tält. Idag såg jag en giftorm den tog ihjäl en ödla som hade en blå svans. Här i Afrika kan man inte bada i vattnet för det fins bilharzhia.

Blharzhia är en liten liten mask som bor i snäkor den äter sig in under huden.

93-05-03

Idag har jag varit och åkt båt med en tjäj såm heter Bianca hon talade engelska men vi förstog varandra

På båt turen såg vi 5 flodhästar + en lite flodhäst unge vi såg åkså en krokodil och en elefant familg.

vi  fiskade från deras båt. Jag fick upp 2 mörtar dom kallas bream.

Hennes kusin fick upp en tiger fisk.

93-05-05

idag på morgonen blev vi väkta klockan 6 då fick vi Te på en bricka utanför tältet Klockan 8 spelade dom på trumor då är det dax för frukost. Här får man engelsk frukost den består av ägg och bacon, juicie,rosstat bröd och te.

Sen åkte vi båt vi såg massor av flod hästar. Och krokodiler som låg på strandkanten. Sen badade jag i poolen tills trummorna lät igen och det var dax för lunch.

93-05-07

Igår åkte vi tillbaka till Zambia. Vi bor hos Jonn som är vän Till pappa. På vägen till Zambia köpte vi 3 giraffer i trä. Dom var upp till 3 meter. I dag har vi varit och handlat chitengas det är tuna skynken som dom svarta har på sig. Mamma köpte mest chitengas till dukar men jag har på mig min.

93-05-08

Idag på morgonen åkte pappa och Jonn iväg för dom skulle spela golf. Men Mamma och jag skulle vänta på Ann, hon är Ingvars fru och Ingvar var den som hämtade oss vid tullen i början.

Ann och Mamma och jag åkte till en handelsbod där köpte Mamma två par gräjer som man skulle ha på väggen där häma. Hon köpte ochså nåra Afrikakorjar. Senare på dagen var det golflunch med sill potatis och annat gott. Fast jag tycker inte om sill pricis då men dom vuxna satt och glufsade i sej så mycket dom orkade. Där vi åt fanns det 3 hundar.

När jag klapade hunden så hoppade den upp på mig och bet mej i ansiktet och på handen. Pappa och jag rusade till toaleten och skölde min hand. Men i ansiktet synte det ingen ting. Men på handen var det lite märken efter hunden. Pappa och jag skyndade till bilen för pappa hade ploster i fotoväskan. Men det var ingen risk att jag skulle få rabies för hunden var vaxinerad mot det.

93-05-10

igår åkte vi till en Lodge där skulle vi bo i 1 dag. Jhon hade frågat om det fanns pol där och det jorde det men polen var trasig den läckte.

I dag åkte vi tillbaka till John Och där åt vi lunh imorgon åker vi häm.

93-05-11

idag på morgonen kom en tjej och gjorde flätor på mig och dom var små mådutro det tog 3 och en halv time att gjöra flätor på mig. Nu är klockan 7. oj nu ropa mamma att vi ska åka.

Nu sitter vi på planet inan start det är 3 min kvar

OJ nu rören på sig.

När vi har lan-dat i harare har vi 16 Timar framför oss.

93-05-12

Nu är klockan 1 på natten vi har nyss ätit midag. Jag tror jag sover en stund.

Nu sitter vi på planet faktiskt den här gongen i luften på väg till SVERIGE.